HadithLib.Com

آنچه خدا دشمن مى دارد

صفحه اختصاصي حديث و آيات (لاَّ يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُـلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ) . حديث

(خداوند ، دوست ندارد كسى با سخنان خود ، بدى ها[ى ديگران ]را آشكار كند ، مگر آن كس كه به او ستم شده باشد ، و البته خداوند ، شنوا و داناست) .
(وَاللَّهُ لاَ يُحِبُّ الْفَسَادَ) . حديث
(خداوند ، فساد را دوست ندارد) .
(يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لاَ تَفْعَلُونَ) . حديث
(اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! چرا چيزى را مى گوييد كه انجام نمى دهيد ؟ نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوييد كه عمل نمى كنيد) .
رسول اللّه صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ . . . يُبغِضُ البُؤسَ وَالتَّباؤُسَ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، فقر و فقيرنمايى را دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ يُبغِضُ الوَسِخَ وَالشَّعثَ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، چرك و ژوليدگى را دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الإِنفاقَ ويُبغِضُ الإِقتارَ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، هزينه كردن را دوست مى دارد و ناخنْ خشكى را دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : إنّ اللّه َ عز و جل يُبغِضُ الآكِلَ فَوقَ شِبَعِهِ ، وَالغافِلَ عَن طاعَةِ رَبِّهِ ، وَالتّارِكَ سُنَّةَ نَبِيِّهِ ، وَالمُخفِرَ ذِمَّتَهُ ، وَالمُبغِضَ عِترَةَ نَبِيِّهِ ، وَالمُؤذِيَ جيرانَهُ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند عز و جل كسى را كه پس از سيرى باز هم مى خورد ، كسى را كه از فرمانبرى پروردگارش غفلت مى كند ، آن كه سنّت پيامبرش را رها مى كند ، آن كه به پيمانش وفادار نيست ، آن كه با خاندان پيامبرش دشمنى مى ورزد و آن كه همسايگانش را مى آزارد ، دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : ثَلاثَةٌ يُبغِضُهَا اللّه ُ : كَثرَةُ الكَلامِ ، وكَثرَةُ المَنامِ ، وكَثرَةُ الطَّعامِ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، سه چيز را دشمن مى دارد : پرگويى ، پرخوابى و پرخورى .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام العسكري عليه السلام : إنَّ مَعرِفَةَ حُقوقِ الإِخوانِ يُحَبِّبُ إلَى الرَّحمنِ ويُعظِمُ الزُّلفى لَدَى المَلِكِ الدَيَّانِ ، وإنَّ تَركَ قَضائِها يَمقُتُ إلَى الرَّحمنِ ويُصَغِّرُ الرُّتبَة
عِندَ الكَريمِ المَنّانِ. حديث

امام عسكرى عليه السلام : شناخت حقوق برادران دينى ، انسان را محبوب خداى رحمان مى كند و او را به آن سلطان قهّار ، نزديك تر مى سازد؛ و به جا نياوردن آنها ، انسان را در درگاه الهى منفور مى سازد و منزلت او را نزد خداى بزرگوار بخشنده ، پايين مى آورد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسول اللّه صلي الله عليه و آله : الضِّحكُ ضِحكانِ : أمَّا الضِّحكُ الَّذي يَمقُتُ اللّه ُ تَعالى عَليهِ ، فالرَّجُلُ يَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ الجَفاءِ و الباطِلِ لِيَضحَكَ أو يُضحِكَ ، يَهوي بِها في جَهَنَّمَ سَبعينَ خَريفا. حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خنده ، دو گونه است: ... اما خنده اى كه خداوند متعال آن را دشمن مى دارد ، آن است كه فرد ، سخن ناروا و باطلى مى گويد تا بخندد يا بخنداند و به موجب آن تا مسافت هفتاد سال راه در دوزخ سقوط مى كند .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : لا يُحِبُّ اللّه ُ إضاعَةَ المالِ ، ولا كَثرَةَ السُّؤالِ ، ولا قيلَ وقالَ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، تباه كردن مال ، پرسش بسيار و قيل و قال را دوست ندارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ كَرِهَ لَكُم ثَلاثا : اللَّغوَ عِندَ القُرآنِ ، ورَفعَ الصَّوتِ فِي الدُّعاءِ ، وَالتَّخَصُّرَ فِي الصَّلاةِ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، سه چيز را از [كارهاى] شما ناخوش مى دارد : [پرداختن به كار] لغو به هنگام قرائت قرآن ، به صداى بلند دعا كردن و دست به پهلو زدن حديث در نماز .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : أبغَضُ الكَلامِ إلَى اللّه ِ عز و جل أن يَقولَ الرَّجُلُ لِلرَّجُلِ : «اِتَّقِ اللّه َ» فَيَقولَ : «عَلَيكَ بِنَفسِكَ» . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : ناخوش ترينِ سخنان در نزد خداوند عز و جل آن است كه كسى به ديگرى بگويد : «از خدا بترس!» و آن شخص پاسخ دهد : «تو خودت را بپاى!» [و پندش را گوش نكند] .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : كَبُرَ مَقتا عِندَ اللّه ِ الأَكلُ مِن غَيرِ جوعٍ ، وَالنَّومُ مِن غَيرِ سَهَرٍ، وَالضِّحكُ مِن غَيرِ عَجَبٍ ، وصَوتُ الرَّنَّةِ عِندَ المُصيبَةِ ، وَالمِزمارُ عِندَ النِّعمَةِ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خوردن از سرِ سيرى ، خواب بى شب زنده دارى ، خنده بى [موجب] شگفتى ، ناله بلند به هنگام مصيبت ، و بانگ ناى در نعمت (شادمانى) ، نزد خدا سخت ناپسند است .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله : مِنَ الغَيرَةِ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، ومِنها ما يُبغِضُ اللّه ُ ؛ فَأَمَّا الَّتي يُحِبُّهَا اللّه ُ فَالغَيرَةُ فِي الرّيبَةِ . وأمَّا (الغَيرَةُ) الَّتي يُبغِضُهَا اللّه ُ فَالغَيرَةُ في غَيرِ ريبَةٍ .
وإنَّ مِنَ الخُيَلاءِ ما يُبغِضُ اللّه ُ ، ومِنها ما يُحِبُّ اللّه ُ ، فَأَمَّا الخُيَلاءُ الَّتي يُحِبُّ اللّه ُ فَاختِيالُ الرَّجُلِ نَفسَهُ عِندَ القِتالِ ، وَاختِيالُهُ عِندَ الصَّدَقَةِ . وأمَّا الَّتي يُبغِضُ اللّه ُ فَاختِيالُهُ فِي البَغيِ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خدا نوعى از غيرت را دوست دارد و نوعى را دشمن مى دارد . غيرتى كه خدا دوست دارد ، غيرت در امور شُبهه ناك است ، و آن [غيرتى ]كه دشمنش مى دارد ، غيرت بدون شبهه است .
خداوند ، نوعى از تكبّر را دوست دارد و نوعى را دشمن مى دارد . تكبّرى كه خداوند دوستش مى دارد ، خودپسندى و تكبّر انسان به هنگام كارزار [در راه خدا] و تكبّر در برابر صدقه (مناعت طبع و نگرفتن آن) است ؛ و امّا آن [تكبّرى] كه خدا دشمنش مى دارد ، تكبّر بنده در راه ستمگرى و تجاوز است .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلي الله عليه و آله: ما أحَلَّ اللّه ُ شَيئا أبغَضَ إلَيهِ مِنَ الطَّلاقِ حديث .

رسول خدا صلي الله عليه و آله : طلاق ، منفورترين حلال در نزد خداوند است .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الصادق عليه السلام: ما مِن شَيءٍ مِمّا أحَلَّهُ اللّه ُ عز و جل أبغَضُ إلَيهِ مِنَ الطَّلاقِ . وإنَّ اللّه َ يُبغِضُ المِطلاقَ الذَّوّاقَ . حديث

امام صادق عليه السلام : هيچ حلالى نزد خداوند ، منفورتر از طلاق نيست . بى گمان ، خداوند ، كسى را كه زود به زود طلاق مى دهد و همسر عوض مى كند ، دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الكافي عن صفوان بن مهران عن الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام : قالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: . . . ما مِن شَيءٍ أبغَضُ إلَى اللّه ِ عز و جل مِن بَيتٍ يَخرَبُ فِيالإِسلامِ بِالفُرقَةِ ـ يَعني بِالطّلاقِ ـ . ثُمَّ قالَ أبو عبدِاللّه ِ عليه السلام : إنَّ اللّه َ عز و جل إنَّما وَكَّدَ فِي الطَّلاقِ وكَرَّرَ فيهِ القَولَ مِن بُغضِهِ الفُرقَةَ حديث .

الكافى ـ به نقل از صفوان بن مِهران ـ : امام صادق عليه السلام فرمود : «پيامبر خدا فرمود : نزد خداوند ، هيچ چيزى مبغوض تر از خانه اى كه بر اثر جدايى ويران شود ، نيست» .
سپس امام صادق عليه السلام فرمود: «خداوند عز و جل به سبب دشمنى اى كه با جدايى داشت ، درباره طلاق ، چندان تأكيد ورزيد و سخن را در آن باب ، بارها باز گفت» .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ اللّه َ عز و جل يُحِبُّ البيتَ الَّذي فيهِ العُرسُ ، ويُبغِضُ البيتَ الذي فيهِ الطَّلاقُ، وما مِن شَيءٍ أبغَضُ إلَى اللّه ِ عز و جل مِنَ الطَّلاقِ . حديث

امام صادق عليه السلام : خداوند عز و جلخانه اى را كه در آن عروسى است ، دوست مى دارد و خانه اى را كه در آن طلاق است ، دشمن مى دارد . هيچ چيز در نزد خداوند عز و جلمنفورتر از طلاق نيست .

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسول اللّه صلي الله عليه و آله ـ فيما أوصى رَجُلاً مِن بَني تَميمٍ ـ : إيّاكَ وإسبالَ الإِزارِ وَالقَميصِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ مِنَ المَخيلَةِ ، وَاللّه ُ لا يُحِبُّ المَخيلَةَ . حديث

رسول خدا صلي الله عليه و آله ـ از جمله سفارش هايش به مردى از قبيله بنى تميم ـ : از بلند گذاشتن پيراهن و ازارت حديث بپرهيز ، كه نشانه تكبّر است و خداوند ، تكبّر را دوست ندارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الصادق عليه السلام : ثَلاثَةٌ حديث فيهِنَّ المَقتُ مِنَ اللّه ِ عز و جل : نَومٌ مِن غَيرِ سَهَرٍ ، وضِحكٌ مِن غَيرِ عَجَبٍ ، وأكلٌ عَلَى الشِّبَعِ . حديث

امام صادق عليه السلام : سه چيز ، خشم خداوند عز و جل را در خود دارد : خواب بدون شب زنده دارى ، خنده بدون [موجبات ]شگفتى و خوردنِ در حال سيرى .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : إنَّ اللّه َ عز و جل يُبغِضُ كَثرَةَ الأَكلِ . حديث

امام صادق عليه السلام : خداوند عز و جلپرخورى را دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالى يُبغِضُ شُهرَةَ اللِّباسِ . حديث

امام صادق عليه السلام : خداوند متعال ، لباسى را كه مايه انگشت نما شدن شخص مى شود ، دشمن مى دارد .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الرضا عليه السلام : إنَّ اللّه َ يَكرَهُ شُهرَةَ العِبادَةِ ، وشُهرَةُ النّاسِ . حديث

امام رضا عليه السلام : خداوند ، انگشت نما شدن در عبادت و انگشت نما شدن در برابر مردم را ناخوش مى دارد .