850 ـ مستحب بودن كشاورزى و درختكارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مسلمانى درختى بنشاند ، يا زراعتى بكارد و انسانى يا پرنده اى يا چرنده اى از محصول آن بخورد ، براى وى صدقه محسوب شود .

امام باقر عليه السلام : پدرم مى فرمود : بهترين كارها كشاورزى است ؛ چيزى را مى كارى و نيك و بد از آن مى خورند . نيكوكار مى خورد و برايت از خدا آمرزش مى طلبد و بدكار مى خورد و آنچه خورده او را لعن و نفرين مى كند و چرندگان و پرندگان نيز از آن بهره مند مى شوند .

امام باقر عليه السلام : امير المؤمنين عليه السلام مى فرمود : هر كه با وجود داشتن آب و خاك نيازمند باشد ، خدا [از رحمت خود ]دورش گرداند .

امام صادق عليه السلام : كشاورزان گنجهاى مردمند ، بذر پاكيزه اى را مى كارند كه خداوند عز و جل آن را برآورده است . مقام آنان در روز قيامت از همگان بهتر و قرب و منزلتشان از همه بيشتر است و «مبارك» خوانده مى شوند .

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و مؤمنان بايد به خدا توكّل كنند» ـ فرمود : منظور از مؤمنان ، كشاورزان است .

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به يزيد بن هارون واسطى كه از ايشان درباره برزگران پرسيد ـ فرمود : آنان كشتگران گنجهاى خدا در زمين اويند . در ميان كارها هيچ كارى نزد خداوند محبوب تر از كشاورزى نيست و خدا هيچ پيامبرى نفرستاد، مگر آن كه كشاورز بود، مگر ادريس عليه السلام كه خيّاط بود .