موجبات رفتن به بهشت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امّت من بيشتر به سبب دو چيز وارد بهشت مى شوند : خدا پروايى و خوش خويى.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از عملى كه چيزى ميان آن و بهشت مانع نمى شود ـ فرمود : خشمگين مشو، چيزى از مردم مخواه، و براى مردم آن پسند كه براى خودت مى پسندى.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس با آنها خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند از هر درى كه بخواهد وارد بهشت مى شود: كسى كه خوش خو باشد، و در آشكار و نهان از خدا بترسد، و بحث و ستيزه را رها كند اگر چه حق با او باشد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به يزيد بن اسيد ـ فرمود : اى يزيد بن اسيد! آيا بهشت را دوست دارى؟ پس، آنچه براى خودت دوست دارى براى برادرت دوست بدار.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به مردى كه پرسيد: چه كنم تا به بهشت روم؟ ـ فرمود : مشكى نو خريدارى كن و با آن آنقدر مردم را آب بده تا آن را فرسوده و پاره كنى، پس، زمانى كه مشك پاره شد، به عمل بهشت دست يافته اى.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس به اندازه فاصله زمانى ميان دو دوشيدن شتر، جهاد در راه خدا نصيبش شود وارد بهشت مى گردد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :وارد بهشت نمى شود مگر نفس تسليم شده.

الأمالى للطوسى ـ به نقل از ابوذرّ ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا دوست دارى به بهشت روى؟ عرض كردم: آرى، پدرم فدايت باد. فرمود: پس، آرزو را كوتاه كن و مرگ را پيش چشم خود بدار و از خداوند چنان كه شايد و بايد شرم كن.

تنبيه الخواطر :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا همه شما دوست داريد به بهشت رويد؟ عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. فرمود: آرزو را كوتاه كنيد، مرگ را در مقابل ديدگان خود قرار دهيد و از خدا چنان كه بايد شرم داريد.

الزهد :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سوار بر شتر خود بود و قصد رفتن به يكى از جنگها را داشت، باديه نشينى بيامد و ركاب شتر آن حضرت را گرفت و عرض كرد: اى رسول خدا! به من كارى بياموز كه با انجام دادن آن به بهشت روم؟ حضرت فرمود: هر كارى كه دوست دارى مردم در حقّت بكنند، تو با آنها همان كن و هر كارى كه دوست ندارى نسبت به تو انجام دهند، تو نيز با آنان چنان مكن ؛ حالا بگذار شتر به راه افتد.

مجمع البيان :باديه نشينى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: اى پيامبر خدا! عملى به من بياموز تا با انجام آن به بهشت روم . فرمود : سؤالى كوتاه، امّا مهم پرسيدى. بنده آزاد كن و برده رها نما . باديه نشين پرسيد: مگر اين دو، يكى نيست؟ فرمود: نه؛ آزاد كردن بنده، آن است كه خودت به تنهايى بنده اى آزاد كنى و رها نمودن برده آن است كه در بهاى آزادى او هميارى كنى، به خويشاوندِ ستمگرت مهربانى و نيكى كن، اگر اين نشد، پس گرسنه اى را سير كن و تشنه اى را آب ده، و امر به معروف و نهى از منكر كن، اگر اين را هم نتوانستى، زبانت را جز از خير و خوبى فرو بند.

امام على عليه السلام :بهشت رفتن ارزان است و دوزخ رفتن گران.

امام على عليه السلام :خداوند سبحان به سبب نيّت درست و نهادِ پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد، به بهشت مى برد.

امام على عليه السلام :هر كس شش خصلت در او جمع شود، هيچ مطلوبى از بهشت و هيچ گريزى از دوزخ را وا نگذاشته است : كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شيطان را بشناسد و نا فرمانى اش كند، و حق را بشناسد و پيروى اش نمايد، و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، و دنيا را بشناسد و دورش افكند، و آخرت را بشناسد و آن را بجويد.

امام على عليه السلام :به بهشت دست نمى يابد، مگر كسى كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.

امام باقر عليه السلام :ده چيز است كه هر كس با آنها خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند به بهشت درمى آيد: گواهى دادن به اين كه خدايى جز اللّه نيست، گواهى دادن به اين كه محمّد صلى الله عليه و آله فرستاده خداست، اقرار به آنچه از طرف خداوند عزّ و جلّ آمده است، بر پا داشتن نماز، پرداختن زكات، روزه ماه رمضان، رفتن به حج، دوستى با دوستان خدا و بيزارى از دشمنان خدا و دورى كردن از هر چيز مستى آور.

امام باقر عليه السلام :چهار چيز است كه هر كس داشته باشد، خداوند در بهشت براى او خانه اى مى سازد: هر كس يتيم را پناه دهد، به ناتوان رحم كند، با پدر و مادرش مهربان باشد و با خدمتكارش نرمى كند.

امام صادق عليه السلام :چهار كار است كه هر كس يكى از آنها را انجام دهد وارد بهشت مى شود: هر كس حيوان تشنه اى را آب دهد، يا شكم گرسنه اى را سير كند، يا بدن برهنه اى را بپوشاند، يا برده اسيرى را آزاد كند.

امام صادق عليه السلام :سه كار است كه هر كس يكى از آنها را انجام دهد خداوند بهشت را بر او واجب مى گرداند: انفاق كردن در تنگدستى، خوشرويى با همه عالَم، و انصاف داشتن.

مسيح عليه السلام ـ وقتى مردى از وى پرسيد: اى آموزگار خوبى! مرا به عملى راهنمايى كن كه به سبب آن به بهشت دست يابم ـ فرمود : در نهان و آشكارت از خدا بترس و به پدر و مادرت خوبى كن.