كسانى كه بهشت برايشان واجب است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس به من تضمين دهد كه زبان و شهوت خويش را حفظ كند، من بهشت را براى او ضمانت مى كنم.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من خانه اى را در حومه بهشت و خانه اى را در مركز بهشت و خانه اى را در بالاى بهشت ضمانت مى كنم، براى كسى كه بحث و مجادله را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ را، هر چند به شوخى ترك گويد و براى كسى كه خوش خو باشد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شش چيز را براى من به عهده گيريد، من براى شما بهشت را به عهده مى گيرم: هرگاه سخن گفتيد دروغ مگوييد، هر گاه وعده داديد خلف وعده نكنيد، هرگاه امين تان دانستند خيانت نورزيد، چشمانتان را [از حرام ]فرو بنديد، شهوت خويش را حفظ كنيد، و دست و زبان خود را نگه داريد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[حفظِ] شش امر را براى من عهده دار شويد من بهشت را براى شما عهده دار مى شوم: نماز، زكات، امانتدارى، شهوت، شكم و زبان را.

الخصال ـ به نقل از تميم الدّاري ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس پنج چيز را به من تضمين بدهد، من بهشت را براى او تضمين مى كنم. عرض شد: اى رسول خدا! آن پنج چيز كدام است؟ فرمود: يكرنگى با خداوند عزّ و جلّ، يكرنگى با پيامبر او، يكرنگى با كتاب خدا، يكرنگى با دين خدا، يكرنگى با جامعه مسلمانان.

بحار الأنوار:در حديث معراج آمده است : اى احمد! به عزّت و جلالم سوگند، هيچ بنده مؤمنى نيست كه انجام چهار كار را به من تعهّد سپرد، مگر آن كه او را وارد بهشت مى كنم: زبان در كام گيرد و آن را جز به سخنان سودمند نگشايد، دلش را از وسوسه نگه دارد، مراقب علم و نگاه من به خود باشد، و نور چشمش گرسنگى كشيدن باشد.

امام صادق عليه السلام :چه كسى چهار چيز را به من تضمين مى دهد، تا من چهار خانه در بهشت براى او تضمين كنم؟ انفاق كن و از تنگدستى مترس، سلام گفتن را در جهان رواج ده، بحث و جدل را وا گذار هر چند حق با تو باشد، و با مردم به انصاف رفتار كن.

امام صادق عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى به مؤمن تضمين داده است كه ··· اگر به ربوبيّت او و پيامبرى محمّد صلى الله عليه و آله و امامت على عليه السلام اعتراف كند و آنچه را كه او برايش واجب ساخته، به جاى آورد، وى را در جوار خود جاى مى دهد.