آنچه دوستى خدا را به دنبال دارد

مسيح عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از يك كار كه دوستى خدا را فرا آورد ـ فرمود : دنيا را دشمن داريد، خدا شما را دوست خواهد داشت.

ارشاد القلوب :در حديث معراج آمده است: اى محمد! من آنان را كه به خاطر من با يكديگر دوستى ورزند دوست دارم، آنان را كه به خاطر من به هم مهر ورزند دوست دارم، آنان را كه به خاطر من با يكديگر پيوند و ارتباط برقرار كنند دوست دارم، آنان را كه به من توكل كنند دوست دارم. دوستى مرا نشانى و فرجامى و پايانى نيست. هر نشانى را كه براى آنان بالا برم نشانى را پايين آورم.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :محبّت خدا بر كسى كه به خشم آيد ولى خويشتندارى ورزد، واجب آمده است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس زياد به ياد مرگ باشد، خداوند دوستش دارد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به مردى كه عرض كرد: دوست دارم از دوستان خدا و پيامبرش باشم ـ فرمود : آنچه را خدا و پيامبرش دوست دارند دوست بدار و آنچه را خدا و پيامبرش دشمن دارند، دشمن بدار.

امام باقر عليه السلام :خدايت رحمت كناد! بدان كه محبّت خدا را به دست نياورى، مگر با دشمنى ورزيدن با بسيارى از مردم، و به دوستى و ولايت او نرسى، مگر با دشمنى كردن با ايشان؛ اين از دست دادن [مردم] در مقابل رسيدن به [محبّت و دوستى] خدا، در نظر كسانى كه [به ارزش كار] آگاهند، بسيار ناچيز است .

امام صادق عليه السلام :محبّت خداوند عزّ و جلّ را جُستم، و آن را در دشمنى با گنهكاران يافتم.

امام صادق عليه السلام :هرگاه مؤمن از دنيا كنار كشد بلند مرتبه گردد و شيرينى محبت خدا را دريابد و نزد دنيا پرستان چون ديوانه نمايد، در صورتى كه شيرينى محبت خدا با آنها درآميخته است و از اين رو دل را جز به او مشغول نكرده اند.

امام صادق عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى فرموده است: بنده با هيچ كارى محبوب تر از عمل به آنچه بر او واجب كرده ام محبوب من نمى شود.