عمل، دوستى است كه از انسان جدا نمى شود

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر يك از شما را سه دوست است : يكى از آنها دوستى است كه خواهش او را برآورده مى سازد و آن مال و ثروت اوست، ديگرى دوستى است كه تا لب گور با او مى آيد اما چيزى به او نمى دهد و از آن به بعد همراهيش نمى كند و آن خويشاوند اوست، سومى دوستى است كه مى گويد : به خدا قسم هر جا بروى با تو مى آيم و از تو جدا نمى شوم! اين دوست عمل اوست. اگر خوب باشد، پاداش خوب مى بيند و اگر بد باشد، سزاى بد مى يابد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز مرده را [ تا لب گور ]همراهى مى كنند : خانواده اش، دارايى اش و عملش. دو تاى آنها برمى گردند و يكى باقى مى ماند. خانواده و دارايى او برمى گردند و عملش با او مى ماند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه انسان بميرد، رشته عملش قطع مى شود مگر سه چيز كه دنباله دارد : صدقه جاريه، يا دانشى كه مردم از آن بهره مند شوند، يا فرزند نيكوكارى كه برايش دعا كند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هفت چيز است كه بعد از مرگِ آدمى، ثواب آنها برايش نوشته مى شود : مردى كه درخت خرمايى بكارد، يا چاه آبى حفر كند، يا نهرى جارى سازد، يا مسجدى بسازد، يا كتابى بنويسد، يا دانشى از خود به ارث گذارد، يا فرزند شايسته اى بر جاى نهد كه بعد از مرگش براى او از خدا آمرزش بخواهد.

امام على عليه السلام : آدمى را چيزى جز عمل، همراهى نمى كند.

امام على عليه السلام : همنشينِ خير خواه، همان عمل شايسته است.

بحار الأنوار ـ به نقل از داوود بن فرقد ـ : از امام باقر عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : كار نيك به بهشت مى رود و زمينه را براى صاحبش آماده مى سازد؛ همچنان كه انسان خدمتكارش را به جايى مى فرستد تا آن جا را برايش فرش كند. حضرت سپس اين آيه را تلاوت كرد : «اما كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك كردند، براى خويشتن آماده مى كنند».