مداومت در عمل

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مداومت بر عمل بر اساس آثار و سنّت، هر چند اندك، نزد خدا پسنديده تر و خوش فرجامتر است از سخت كوشى در عبادت بر اساس بدعت و هوس.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الترغيب و الترهيب: كانَ لِرَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله حَصيرٌ ، و كانَ يَحجُزُه بِاللَّيلِ فيُصَلّي عَلَيهِ ، و يَبسُطُهُ بِالنَّهارِ فيَجلِسُ عَلَيهِ ، فَجَعَلَ النّاسُ يَثوبونَ .حديث إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فيُصلّونَ بِصَلاتِهِ حَتّى كَثُروا ، فَأقبَلَ عَلَيهِم فقالَ : يا أيُّها النّاسُ ، خُذوا مِنَ الأعمالِ ما تُطيقونَ ، فإنَّ اللّه َ لا يَمَلُّ حَتّى تَمَلُّوا ، و إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَى اللّه ِ ما دامَ و إن قَلَّ
و في رِوايَةٍ : و كانَ آلُ مُحَمَّدٍ إذا عَمِلوا عَمَلاً أثبَتوهُ .حديث

الترغيب و الترهيب : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بوريايى داشت كه شب آن را دولا مى كرد و رويش نماز مى خواند و روز پهن مى كرد و روى آن مى نشست و مردم نزد پيامبر آمدند و با نماز آن حضرت نماز مى گذاردند، تا جايى كه تعدادشان زياد شد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رو به آنها كرد و فرمود : اى مردم! در حدّى كه تاب و توان داريد عمل كنيد؛ زيرا خداوند خسته نمى شود مگر اين كه شما خسته شويد. محبوبترين عمل نزد خداوند عملى است كه ادامه دار باشد، گر چه اندك باشد
در روايتى ديگر آمده است : خاندان محمّد هر گاه عملى انجام مى دادند، آن را پايدار و استوار مى ساختند.

الترغيب و الترهيب : عايشه و ام سلمه در پاسخ به اين سؤال كه محبوبترين عمل نزد پيامبر صلى الله عليه و آله چه بود ؟ گفتند : عملى كه بر آن مداومت مى شد گر چه اندك مى بود.

امام على عليه السلام : مداومت ورزيد، مداومت ورزيد؛ زيرا كه خداوند براى عمل مؤمنان پايانى جز مرگ قرار نداده است.

امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزند خويش حسين عليه السلام ـ فرمود : تو را سفارش مى كنم به ··· عمل در نشاط و سستى.

امام زين العابدين عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود : من دوست دارم كه بر عمل مداومت داشته باشم، گر چه آن عمل اندك باشد.

امام زين العابدين عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود : من دوست دارم كه با اعمالى همسان بر پروردگارم وارد شوم [و كم و زياد و افراط و تفريطى در آن نباشد].

امام باقر عليه السلام : محبوبترين عمل در پيشگاه خداوند عزّ و جلّ عملى است كه آدمى بر آن مداومت ورزد، هرچند اندك باشد.

امام باقر عليه السلام : هيچ چيز نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از عملى نيست كه بر آن مداومت شود، هر چند اندك باشد.

امام باقر عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود : هر گاه به كارى [عبادى ]عادت كنم دوست دارم بر آن مداومت ورزم. اگر از عبادت شبانه چيزى از من فوت شود، روز قضايش را به جا مى آورم و اگر روزْ چيزى [از عبادت ]را از دست دهم، شب قضاى آن را به جا مى آورم. محبوبترين كارها در پيشگاه خداوند كارى است كه با مداومت همراه باشد.

امام صادق عليه السلام : كارِ مداومِ اندك، امّا توأم با يقين، نزد خداوند برتر از كار بسيار بى يقين است.