ميانه روى در پوشاك

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من جامه درشت مى پوشم و روى زمين مى نشينم و الاغ بى پالان سوار مى شوم و يك نفر را هم پشت سرم سوار مى كنم. پس، هر كه از سنّت من روى گرداند، از من نيست.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى ابوذر! لباس زبر بپوش و جامه درشت و ضخيم بر تن كن، تا فخر و غرور به وجود تو راه نيابد.

كنز العمّال : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از پوشيدن دو نوع لباس نهى فرمود: لباسى كه به زيبايى شهره (انگشت نما) باشد و لباسى كه به زشتى شهره باشد.

كنز العمّال : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از دو شهرت نهى فرمود : شهرت در نازكى ، ضخامت ، نرمى و زبرى لباس و در بلندى و كوتاهى آن. بلكه [فرمود :] بايد حدّ وسط ميان اين خصوصيات را رعايت كرد.

امام على عليه السلام ـ در وصف پرهيزگاران ـ فرمود: گفتارشان حق و درست و پوشاكشان توأم با ميانه روى است.

امام على عليه السلام : موسى بن عمران و برادرش هارون، در حالى كه جُبّه پشمى بر تن و چوبدستى در دست داشتند، بر فرعون وارد شدند و با او شرط كردند كه اگر تسليم شود، پادشاهيش برجا و عزّت و قدرتش پايدار ماند
فرعون گفت: آيا شما از اين دو نفر تعجب نمى كنيد كه با اين فقر و پريشانى كه در آنها مى بينيد براى استمرار قدرت و بقاى پادشاهى من شرط تعيين مى كنند؟ پس چرا دستبندهاى زرّين به دست آنها آويخته نيست؟ اين سخن او از آن رو بود كه به زر و زر اندوزى اهميت مى داد و پشمينه و پشمينه پوشى را پست مى شمرد.

امام على عليه السلام ـ در وصف عيسى عليه السلام ـ فرمود : و اگر خواهى درباره عيسى بن مريم عليه السلام مى گويم؛ او سنگ را بالش خود مى كرد و جامه زبر مى پوشيد.

امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود : او روى زمين غذا مى خورد و مانند بردگان مى نشست و با دست خود كفشش را پينه مى زد و شخصا لباسش را وصله مى كرد.

بحار الأنوار : در روايتى آمده است: على عليه السلام را با جامه اى كهنه و وصله دار ديدند و به او ايراد گرفتند. فرمود: با اين جامه، دل خاشع مى شود و نفس ذليل مى گردد و مؤمنان، از آن سرمشق مى گيرند.

بحار الأنوار ـ به نقل از عقبة بن علقمه ـ : بر امير المؤمنين عليه السلام وارد شدم، ديدم در برابر آن حضرت مقدارى دوغ ترش، كه بوى ترش شدن آن مشام مرا آزرد، و چند تكه نان خشك قرار دارد. عرض كردم: اى امير المؤمنين! يك چنين غذايى مى خوريد؟! حضرت فرمود: اى ابا الجنود! من خود شاهد بودم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله خشكتر از اين نان ها را مى خورد و زبرتر از اين جامه را مى پوشيد. بنا بر اين، اگر روش رسول خدا صلى الله عليه و آله را در پيش نگيرم، مى ترسم به آن حضرت ملحق نشوم.

امام صادق عليه السلام : دارايى ها از آنِ خداست و آنها را نزد مردم به امانت مى سپارد و به آنها اجازه داده است كه با ميانه روى، بخورند و با ميانه روى، بپوشند.

امام صادق عليه السلام : لباسى بپوش كه نه به آن شهرت پيدا كنى و نه باعث خفّت تو شود.

امام صادق عليه السلام : على عليه السلام در حالى كه جامه كرباسى درشت و وصله دار با وصله پشمى پوشيده بود، براى مردم خطبه خواند. در اين باره به حضرت ايراد گرفته شد. امام فرمود: اين جامه، دل را متواضع مى كند و مؤمن از آن الگو مى گيرد.