نيرنگ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه به مسلمانى نيرنگ زند.

امام على عليه السلام : آفتِ زرنگى، نيرنگ بازى است.

امام على عليه السلام : نيرنگ زدن به كسى كه به تو اعتماد كرده، كفر است.

امام على عليه السلام : نيرنگ زدن پستى است، فريب دادن شوم است.

امام على عليه السلام : نيرنگ بازى و خيانت، از ايمان به دورند.

امام على عليه السلام : نيرنگ زدن، خصلت سركشان است.

امام على عليه السلام : نيرنگ باز، شيطانى در چهره انسان است.

امام على عليه السلام : هيچ نيرنگ بازى امانتدار نيست.

امام على عليه السلام : هر كه نيرنگ زند، نيرنگش دامن خود او را مى گيرد.

امام على عليه السلام : هر كه به مردم نيرنگ بزند، خداوند سبحان نيرنگ او را گريبان گير خودش مى كند.

امام على عليه السلام : از بزرگترين نيرنگ ها، خوب جلوه دادن بدى است.

امام على عليه السلام : هر كه خود را از نيرنگ ايمن پندارد، با شرّ و بدى رو به رو شود.

امام على عليه السلام ـ در وصف پرهيزگاران ـ فرمود: اگر از چيزى دورى مى كند، از سر بى رغبتى و آلوده نشدن است و اگر به چيزى نزديك مى شود، از روى نرمى و مهربانى است. نه دورى كردنش به انگيزه كبر و بزرگ منشى است و نه نزديك شدنش از روى نيرنگ و فريب.

امام على عليه السلام ـ زمانى كه به اردوگاه خوارج رفت و آنان همچنان بر انكار حكميت پافشارى مى كردند ـ فرمود : آيا هنگامى كه از روى حيله و فريب و نيرنگ و خدعه قرآنها را برافراشتند، همين شما نگفتيد كه آنها برادران ما هستند و همچون ما مسلمانند، از ما خاتمه جنگ مى خواهند و به كتاب خداوند سبحان روى آورده اند و درست آن است كه درخواستشان را بپذيريم و گرهِ كارشان را بگشاييم؟! و من به شما گفتم: اين كار آنها ظاهرش ايمان و باطنش دشمنى است؛ آغازش رحم و دلسوزى و پايانش پشيمانى است؟!

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كُنَّ علَيهِ : المَكرُ ، و النَّكثُ ، و البَغيُ ، و ذلكَ قولُ اللّه ِ : «و لا يَحيقُ المَكْرُ السَّيِّئُ إلاّ بأهْلِهِ» .حديث «فانْظُرْ كيفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِم أنّا دَمَّرْناهُمْ و قَومَهُمْ أجْمَعينَ» .حديث و قالَ جلّ و عزّ : «و مَن نَكَثَ فإنّما يَنكُثُ على نَفسِهِ» .حديث و قالَ : «يا أيُّها النّاسُ إنّما بَغْيُكُمْ على أنْفُسِكُم مَتاعَ الحَياةِ الدُّنيا» .حديث .حديث

امام صادق عليه السلام : سه چيز در هر كه باشد به زيان خود او تمام شود: نيرنگ بازى، عهد شكنى و سركشى. و اين سخن خداوند است، آنجا كه مى فرمايد: «و نيرنگ بد جز [دامن ]صاحبش را نگيرد»، «پس بنگر كه فرجام نيرنگ آنها چه بود، ما آنها و قومشان را بكلّى نابود كرديم» و مى فرمايد: «كسى كه پيمان شكند، در حقيقت به زيان خود پيمان مى شكند» و مى فرمايد: «اى مردم سركشى شما فقط به زيان خود شماست. شما بهره زندگى دنيا را[مى طلبيد]».

امام صادق عليه السلام : اگر عرضه شدن اعمال به پيشگاه خدا، حقّ است، ديگر نيرنگ چرا؟!