تشويق به نيكى كردن به پدر و مادر

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از حق پدر و مادر بر فرزندانشان ـ فرمود : آن دو ، بهشت و دوزخ تو هستند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه خوش دارد عمرش دراز و روزيش زياد شود، به پدر و مادرش نيكى كند و صله رحم به جا آورد.

الترغيب و الترهيب ـ به نقل از ابن مسعود ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در پاسخ به سؤال [من] از محبوبترين كارها نزد خداوند متعال فرمود : نمازِ به وقت. عرض كردم: سپس چه؟ فرمود: نيكى به پدر و مادر.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به مردى كه نزد ايشان آمد و عرض كرد: آمده ام تا با شما بر هجرت دست بيعت دهم؛ اما وقتى مى آمدم پدر و مادرم گريه مى كردند ـ فرمود : نزد آنان برگرد و آنها را خوشحال و خندان ساز همان گونه كه [با آمدنت ]گريانشان كردى.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه به پدر و مادرش نيكى كند، خوشا به حالش، خداوند عمرش را زياد كرده است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ وقتى خواهر رضاعى ايشان نزد آن حضرت آمد و ايشان نسبت به او احترام زيادى قائل شد. و چون برادر او آمد رفتارى را كه با خواهرش كرد با او نكرد در جواب اين سؤال : رفتارى را كه با خواهرش كرديد، با او كه يك مرد است نكرديد؟ ـ فرمود : چون خواهرش بيشتر از او به پدرش نيكى مى كرد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر.

امام على عليه السلام : نيكى به پدر و مادر، از ارجمندترين خصلت هاست.

امام على عليه السلام : نيكى به پدر و مادر، بزرگترين وظيفه است.

امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا براى والدين خود ـ گفت : بار خدايا! مرا چنان گردان كه از پدر و مادرم بترسم، مانند ترسيدن از سلطان بي رحم و با آنان مثل يك مادر مهربان خوشرفتار باشم و فرمانبردارى و نيكو كاريم به آنان را براى ديدگانم لذّت بخش تر از خوابى قرار ده كه شخص بسيار خسته خواب گرفته از آن مى برد و براى سينه ام گواراتر از نوشيدن آبى كه تشنه كام مى نوشد، تا خواسته آنان را بر خواسته خود برگزينم.

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و به پدر و مادر نيكى كنيد» ـ فرمود : نيكى كردن، اين است كه با آنان خوشرفتارى كنى و اجازه ندهى كه مجبور شوند آنچه را نياز دارند اظهار كنند و از تو بخواهند، اگر چه بى نياز باشند [بلكه پيش از آنكه مجبور به اظهار نياز خود شوند آن را برطرف ساز].

امام صادق عليه السلام : با پدرانتان خوش رفتار باشيد، تا فرزندانتان با شما خوشرفتارى كنند.

امام رضا عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ··· به سپاسگزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است. پس هر كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند، از خداوند سپاسگزارى نكرده است.