اركان رسالت

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : ما خاندان شجره نبوّت و كان رسالت هستيم و هيچ كس جز من بر اهل بيتم برترى نيابد.

امام حسين عليه السلام ـ به عتبة بن ابى سفيان : ما، اهل خانه كرامت و كان رسالت و نشانه هاى حقّى هستيم كه خداوند آن را در دل ما به وديعت نهاده و زبان ما را بدان گويا ساخته است.

امام حسين عليه السلام ـ به وليد والى مدينه ـ : اى امير! ما خاندان نبوّت و كان رسالت و جايگاه آمد و شد فرشتگان و فرودگاه رحمتيم كه خداوند كارها را با ما مى آغازد و با ما به پايان مى بَرد.

امام رضا عليه السلام ـ در خطبه اى ـ : سپاس مر خدايى را كه خود را در كتابش ستوده است... و درود خدا بر محمّد خاتم نبوّت و بهترين مردم و بر خاندان او كه خاندان رحمت و شجره نعمت و كان رسالت و جايگاه آمد و شد فرشتگان هستند.

ابن عبّاس ـ درباره آيه شريفه «فاسألوا اَهْلَ الذِّكْرِ» ـ : مقصود از آن، محمّد، على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلاماست كه اهل ذكر و علم و عقل وبيان اند و اهل بيت نبوّت و كان رسالت و جايگاه آمد و شد فرشتگان هستند.

ابن عبّاس: چون روز رحلت پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرا رسيد، ملك الموت بر در ايستاد و عرض كرد: سلام بر شما اى اهل بيت نبوّت و كان رسالت و جايگاه آمد و شد فرشتگان. سپس اذن دخول خواست، فاطمه فرمود: او به جاى پرداختن به تو به كار ديگرى مشغول است. ملك الموت سه بار اذن خواست، پيامبر خدا صلي الله عليه و آله به طرف او نگاه كرد و فرمود: او ملك الموت است.

امام هادى عليه السلام ـ در زيارت جامعه اى كه با آن امامان را زيارت مى كنند ـ : سلام بر شما اى اهل بيت نبوّت و كان رسالت و جايگاه آمد و شد فرشتگان و محلّ فرود وحى و معدن رحمت.