کتابخانه احادیث شیعه

282. سگ لعنت شده

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! شراب و قمار و بت ها و ازلام (نوعى بخت آزمايى)، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه افكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. آيا [با اين همه زيان و فساد، از اين امور] خوددارى خواهيد كرد؟!282. سگ لعنت شده
نمایش منبع
لعنت خدا بر شراب و سازنده شراب و آن كس كه درختى را براى تهيه شراب بكارد و بر شرابخوار و ساقى شراب و فروشنده و خريدار آن و كسى كه پول شراب فروشى را بخورد و كسى كه شرابى را جابه جا كند و كسى كه شراب برايش حمل شود.
نمایش منبع
در پاسخ به سؤال مُفَضَّل از علّت تحريم شراب فرمودند: خداوند، شراب را به علت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد؛ زيرا شراب خوار دچار رَعْشه مى شود، نورانيت دلش از بين مى رود، مردانگى و مروّت را از دست مى دهد، بر ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ و بى پروا مى شود و در حال مستى و بى عقلى، هيچ بعيد نيست كه به محارم خود نيز تجاوز كند. شراب، براى شراب خوار، جز شرّ و بدى به همراه ندارد.
نمایش منبع
با شراب خواران، هم نشين نشويد، و به عيادتشان نرويد، جنازه شان را تشييع نكنيد، و بر مرده اشان نماز نگزاريد؛ زيرا آنان سگ هاى جهنم هستند، چنان كه خداوند فرموده است: «در آتش، گم شويد و با من سخن نگوييد».
نمایش منبع
هنگامى كه خداى ـ عزّ و جلّ ـ آيه كريمه: «شراب و مَيسِر و اَنصاب و اَزْلام، پليد و از كارهاى شيطان اند. از آنها دورى كنيد» را بر پيغمبر خود نازل فرمود، به رسول اكرم صلي الله عليه و آله عرض كردند: اى رسول خدا! مسير چيست؟ فرمودند: هر چيزى كه وسيله قمار بازى شود، حتّى مهره و گردو. عرض شد: اَنصاب چيست؟ فرمودند: آنچه به نام بت ها ذبح شود. عرض شد: اَزلام چيست؟ فرمودند: تيرهايى كه آنها را وسيله تقسيم [و بخت آزمايى] قرار مى دهند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ؛

به پدران خود خوبى كنيد، تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند.

غررالحكم: ج3، ص267

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838