کتابخانه احادیث شیعه

295. با عقلا، رقابت كنيد

به يقين بسيارى از جن و انس را براى جهنم پديد آورديم؛ آنان دل هايى دارند كه با آنها نمى انديشند و چشم هايى دارند كه با آنها نمى بينند؛ و گوش هايى كه با آنها نمى شنوند، آنان همچون چهارپايان؛ بلكه گمراه ترند! اينان همان غافلانند.
نمایش منبع
خداوند ـ عزّ و جلّ ـ ، در وجود فرشتگان، عقل بدون شهوت و در چارپايان، شهوت بدون عقل و در وجود انسان، عقل و شهوت را با هم قرار داد. پس هر كس كه عقلش بر شهوتش پيروز گردد، از فرشتگان بهتر است و هر كس شهوتش بر عقلش پيروز گردد، از چارپايان بدتر است.
نمایش منبع
معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا، اخلاق را اصلاح مى نمايد و مردم متفاوتند، و هر كس بر حسب طينت خود، رفتار مى كند.
نمایش منبع
گروه هايى به سوى بهشت برين (از ديگران) پيشى گرفتند كه بيش از ديگران اهل روزه، نماز، حج و عمره نبودند، بلكه آنان در موعظه هاى الهى تعقل كردند.
نمایش منبع
گروهى در حضور پيامبر اسلام، مردى را ستايش كردند و همه ويژگى هاى خوب را برايش بر شمردند. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: «عقل او چگونه است؟». گفتند: «اى رسول خدا! ما از جدّيت او در عبادت و ديگر خوبى ها سخن مى گوييم و شما از عقل او مى پرسيد؟». فرمودند: نادان از روى نادانى، به زشتى هايى بزرگ تر از زشتى هاى انسان گنه كار، دست مى زند. همانا بندگان، به ميزان عقلشان در روز قيامت به درجه بالاتر نائل و به پروردگارشان نزديك مى شوند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838