کتابخانه احادیث شیعه

خصوصيّات اهل آخرت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شما را به پرواى الهى سفارش مى كنم و سفارشِ شما را به خدا مى كنم ـ كه من براى شما هشدار دهنده اى آشكار گويم ـ كه در ميان بندگان و سرزمينهاى خداوند بر او برترى نجوييد؛ زيرا خداوند متعال براى من و شما [چنين ]فرموده است: «آن سراى آخرت را آنِ كسانى مى كنيم كه در زمين ، خواهان برترى جويى و تباهكارى نيستند».
نمایش منبع
امام على عليه السلام :چون خلافت را به دست گرفتم ، گروهى پيمان شكستند و گروهى از دين خارج شدند و دسته اى ديگر ستم پيشه كردند؛ گويى اين سخن خداوند سبحان را نشنيدند كه «آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى دهيم كه در زمين ، خواهان برترى جويى و تباهكارى نيستند» . آرى، سوگند به خدا كه آن را شنيدند و فهميدند، اما دنيا در چشم آنها زيبا شد و زيب و زيورهاى آن خوشايندشان گرديد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ درباره آيه «آن سراى آخرت ···» ـ فرمود : اين آيه درباره حكمرانان دادگر و فروتن و ديگر صاحبان قدرت نازل شده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :اگر حتّى بند كفشِ آدمى او را سرخوش كند، مشمول آيه «آن سراى آخرت ···» مى شود.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :اگر انسان از اين كه بند كفش او از بند كفش دوستش بهتر است سرخوش شود، مشمول اين آيه مى شود.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «علوّا فى الأرض و لا فسادا» ـ فرمود : منظور از «علوّ» ، بزرگى و فخر فروشى است و منظور از «فساد» ، زنان.
نمایش منبع
تفسير القمّى ـ به نقل از حفص بن غياث ـ : امام صادق عليه السلام فرمود: «اى حفص! دنيا در نظر من چونان مردار است كه هرگاه ناچار شدم ، از آن مى خورم ···». آن گاه آيه «آن سراى آخرت را از آنِ كسانى مى كنيم كه در زمين ، خواهان برترى جويى و تباهكارى نيستند و فرجام [خوش] ، از آنِ پرهيزگاران است» را تلاوت نمود و شروع به گريستن كرد و فرمود: «سوگند به خدا كه با اين آيه همه آرزوها بر باد رفت».
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

الإعجابُ يَمنَعُ الازدِيادَ؛

خودپسندى و غرور، مانع پيشرفت و كمال است.

نهج البلاغه، حکمت 167

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838