کتابخانه احادیث شیعه

هر چيزى حدّ و مرزى دارد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ چيز نيست كه شما را به بهشت نزديك گرداند و از آتش دور كند، مگر اين كه من درباره آن امر و نهى كرده ام .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى ··· براى هر چيزى حدّ و مرزى قرار داده و براى نشان دادن آن مرز ، نشانه اى گذاشته است و براى كسى كه از آن مرز فراتر رود، حدّ [مجازات] معيّن كرده است.
نمایش منبع
المحاسن ـ به نقل از ابو لبيد بحرانى از امام باقر عليه السلام ـ : مردى در مكه خدمت امام باقر عليه السلام رسيد و عرض كرد : اى محمّد بن على ! شما مى گويى هيچ چيز نيست مگر آن كه حدّى دارد ؟ امام باقر عليه السلام فرمود : آرى، من مى گويم : هرچه خدا آفريده است، از كوچك و بزرگ ، برايش حدّى قرار داده است، كه اگر از آن حدّ تجاوز شود از حدّى و مرزى كه خدا برايش نهاده تجاوز شده است.
عرض كرد : مثلاً حدّ همين سفره شما چيست؟ فرمود: حدّش اين است كه وقتى آن را مى گسترانى، نام خدا را برى و چون آن را جمع مى كنى، خدا را سپاس گويى و زيرش را بروبى. عرض كرد: حدّ اين ابريق شما چيست؟ فرمود: حدّش اين است كه از گوشه آن و يا از جاى شكستگى اش آب نخورى.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :هيچ چيزى نيست مگر آن كه همانند اين خانه من حدّ و مرزى دارد؛ هرچه در كوچه است، جزو كوچه و هر چه داخل خانه است متعلّق به خانه مى باشد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :خداوند هيچ حلال و حرامى را نيافريده است، مگر آن كه مثل همين خانه من حدّ و مرزى دارد ··· حتّى ديه خراشيدن و جز آن و يك تازيانه و نصف تازيانه.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :على عليه السلام خير مى آموخت، حلال و حرام را و قرآن را آموزش مى داد هر يك از اين دو (حلال و حرام) حدّ و مرزى دارد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838