کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

نماز، گناهان پيش از خود را مى پوشاند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه به نماز ايستادى و توجّه پيدا كردى و امّ الكتاب (سوره فاتحه) را با هر سوره ديگرى كه برايت ميسّر است ، خواندى سپس ركوع رفتى و ركوعش را كامل به جا آوردى و به سجده رفتى و تشهّد گفتى و سلام دادى ، تمام گناهانى كه از نماز قبل تا اين نماز مرتكب شده اى، آمرزيده مى شود .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ وقتى با اصحاب خود در سايه درختى نشسته بود ، شاخه اى گرفت و تكان داد و برگى افتاد ، در بيان علّت اين كار خود براى اصحابش ـ فرمود : هرگاه بنده مسلمان به نماز ايستد ، گناهانش فرو مى ريزد، همچنان كه برگ اين درخت فرو ريخت .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه بنده به نماز ايستد و فكر و دلش متوجّه خداوند متعال باشد ، چون نماز را تمام كند همچون روزى باشد كه از مادر متولد شده است .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : شما [از آتش گناه ]مى سوزيد ، اما چون نماز صبح را خوانديد، آن را مى شويد ؛ بار ديگر مى سوزيد و مى سوزيد ، و چون نماز ظهر را گزارديد، آن را مى شويد و باز مى سوزيد و مى سوزيد ، و چون نماز عصر را خوانديد آن را مى شويد ، بار ديگر مى سوزيد و مى سوزيد ، و چون نماز مغرب را گزارديد آن را مى شويد . سپس مى سوزيد و مى سوزيد ، و چون نماز عشا را خوانديد آن را مى شويد ، سپس مى خوابيد و بر شما گناهى نوشته نشود، تا آن كه [روز ديگر به همين ترتيب ]خود را بشوييد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هنگام فرا رسيدن [وقت ]هر نمازى شنيدم آواز دهنده اى مى گويد : اى فرزندان آدم! برخيزيد و آتشى را كه بر جان خود افروخته ايد خاموش كنيد. پس مردمان بر مى خيزند و طهارت مى گيرند و با اين كار گناهانشان از چشمانشان مى ريزد و نماز را مى خوانند و هر چه گناه در فاصله ميان دو نماز كرده اند، بخشوده مى شود . سپس بار ديگر آتش گناه را بر جان خود مى افروزند ، و چون وقت نماز ظهر رسد، آن منادى فرياد زند : اى آدميان! برخيزيد و آتشى را كه بر جان خود زده ايد خاموش گردانيد؛ پس برخيزند و طهارت گيرند و نماز بگزارند و گناهانى كه در فاصله دو نماز كرده اند، آمرزيده شود . نماز عصر كه فرا رسد نيز به همين ترتيب عمل شود . هنگام نماز مغرب كه رسد نيز به همين ترتيب و نماز عشا كه رسد، باز به همين سان عمل شود . سپس در حالى به خواب روند كه آمرزيده شده اند .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : سَمِعتُ رسولَ اللّه ِ يقولُ : أرجى آيَةٍ في كتابِ اللّه ِ «و أقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ و زُلَفا مِنَ اللَّيلِ» .حديث و قالَ : يا عَلِيُّ، و الذي بَعَثَني بالحَقِّ بَشيرا و نَذيرا إنّ أحَدَكُم لَيَقُومُ مِن وضوئهِ فَتَساقَطُ عَن جوارحِهِ الذُّنوبُ، فإذا استَقبَلَ اللّه َ بوَجهِهِ و قَلبِهِ لم يَنفَتِلْ و علَيهِ مِن ذُنوبِهِ شَيءٌ كما وَلَدَتهُ اُمُّهُ، فإن أصابَ شيئا بينَ الصَّلاتَينِ كانَ لَهُ مِثلُ ذلكَ، حتّى عَدَّ الصَّلَوَاتِ الخَمسَ
ثُمّ قالَ : يا عليُّ، إنّما مَنزِلَةُ الصَّلواتِ الخَمسِ لاُِمَّتي كَنَهرٍ جارٍ على بابِ أحَدِكُم، فَما يَظُنُّ أحَدُكم لَو كانَ في جَسَدِهِ دَرَنٌ ثُمّ اغتَسَلَ في ذلكَ النَّهَرِ خَمسَ مَرّات، أ كانَ يَبقى في جَسدِهِ دَرَنٌ ؟ فكذلكَ و اللّه ِ الصَّلواتُ الخَمسُ لاُِمَّتي .حديث
امام على عليه السلام : از رسول خدا شنيدم كه مى فرمايد : اميد بخش ترين آيه در كتاب خدا اين است :«و در دو سوى روز و پاسى از شب نماز بگزار» و فرمود : اى على! سوگند به آن كه مرا به حق، نويد دهنده و بيم دهنده فرستاد ، هر يك از شما كه براى وضو برخيزد، گناهان از اعضاى او فرو مى ريزد و چون با چهره و دل خود به خدا روى كند ، هنوز نماز را به پايان نبرده، تمام گناهانش پاك شود، همچون روزى كه از مادر متولد شده است و گناهانى كه در فاصله دو نماز كرده نيز پاك گردد. حضرت به همين ترتيب نمازهاى پنجگانه را بر شمرد . سپس فرمود: اى على! نمازهاى پنجگانه براى امّت من، به منزله جوى آبى است كه جلو خانه هر يك از شما جريان دارد . اگر كسى از شما بدنش كثيف باشد و خود را روزى پنج بار در آن جوى بشويد، آيا كثافت و چركى در بدنش باقى مى ماند؟ به خدا سوگند كه نمازهاى پنجگانه نيز براى امّت من ، چنين حكمى دارند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هر كه نماز را با معرفت به حقّ آن به جاى آورد ، آمرزيده است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در سفارشى كه درباره نماز مى كند ـ فرمود : نماز گناهان را فرو مى ريزد ، همچون ريزش برگ از درختان، و [قلاده ]آنها را از گردنِ بندگان باز مى كند، همچون باز كردن رسن از گردن چهار پايان . رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز را به چشمه آب گرمى تشبيه فرمود كه جلو در خانه مردى باشد و شبانه روزى پنج مرتبه خود را در آن بشويد . آيا بر بدن چنين كسى چرك و كثافتى باقى خواهد ماند؟!
نمایش منبع
امام على عليه السلام : نمازهاى پنجگانه ، گناهانى را كه در فاصله آنها مرتكب شوى، به شرط آن كه از گناهان كبيره دورى كنى ، مى پوشاند و همين نمازهاست كه خداوند فرموده است : «همانا خوبيها بديها را از بين مى برد» .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : اگر جلو در خانه يكى از شما جوى آبى باشد و روزى پنج بار خود را در آن بشويد آيا چرك و كثافتى بر تن او باقى مى ماند؟ حكايت نماز نيز حكايت جوى آبى است كه تميز و پاكيزه مى كند ؛ هر نمازى كه [آدمى ]بخواند گناهانش را پاك مى كند مگر گناهى كه او را از ايمان به دَر برد و بر آن اصرار ورزد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر كه دو ركعت نماز بگزارد و بداند كه در آن دو ركعت چه مى گويد ، در حالى نماز را تمام كنند كه هر چه گناه ميان او و خداوند عزّ و جلّ بوده است آمرزيده شده باشد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ؛

به پدران خود خوبى كنيد، تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند.

غررالحكم: ج3، ص267

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838