کتابخانه احادیث شیعه

تشويق به يارى ستمديده

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه داد ستمديده را از ستمگر بگيرد ، در بهشت با من يار و همنشين باشد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ به داوود عليه السلام وحى فرمود كه : اى داوود! هيچ بنده اى نيست كه ستمديده اى را يارى رساند يا در ستمى كه بر او رفته با او همدردى كند ، مگر اين كه گامهاى او را در آن روزى كه گامها مى لغزد ، استوار نگه مى دارم .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : زيباترين عدالت ، يارى دادن ستمديده است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هرگاه ستمديده اى را ديدى ، او را در برابر ستمگر يارى رسان .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ به امام حسن و امام حسين عليهما السلام ـ فرمود : حق بگوييد و براى ثواب كار كنيد و خصم ستمگر و يار ستمديده باشيد .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت : بار خدايا! من از درگاه تو عذر مى خواهم اگر در حضور من به ستمديده اى ستم رسيده و من ياريش نرسانده ام . و اگر به من نيكى و احسانى شده و من سپاسگزارى نكرده ام . و اگر بد كننده اى از من پوزش خواسته و من پوزش خواهى او را نپذيرفته ام.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هيچ مؤمنى مؤمن ستمديده اى را يارى نرساند ، مگر آن كه اين كار او برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد . و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد ، مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادرش را يارى دهد ، اما تنها و بى ياورش گذارد ، مگر آن كه خداوند در دنيا و آخرت او را تنها و بى ياور گذارد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ به نجاشى ، والى اهواز ـ نوشت : گفته اى كه گرفتار استاندارى اهواز شده اى . از اين خبر هم خوشحال شدم و هم ناراحت ··· علّت خوشحالى من از استاندارى تو اين است كه با خودم گفتم : شايد خداوند به وسيله تو يكى از دوستان آل محمد صلى الله عليه و آله را كه در غم و ترس به سر مى برد ، يارى كند ··· و اما علّت ناراحتيم اين است كه كمترين ترس و نگرانيم براى تو اين است كه يك وقت نسبت به دوستى از دوستان ما دچار خطا و لغزشى شوى و در نتيجه بوى بهشت را استشمام نكنى.
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام ـ به على بن يقطين ـ : خداوند عزّ و جلّ در كنار اولياى ستمگر، دوستانى دارد تا به وسيله آنان از دوستان خود حمايت كند و تو اى على ، يكى از آنان هستى .
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از عبد الحسين بن عبد الرحيم ـ : امام كاظم عليه السلام به على بن يقطين فرمود : تو يك چيز را براى من ضمانت كن ، من سه چيز را براى تو ضمانت مى كنم ··· آن سه اى كه من برايت ضمانت مى كنم اين است كه هرگز به سوزشِ تيغه شمشير گرفتار و كشته نشوى ، به فقر مبتلا نگردى و به زندان نيفتى . على [بن يقطين ]عرض كرد : آن كارى كه من بايد برايتان ضمانت كنم چيست؟ حضرت فرمود : ضمانت بده كه هيچ دوستى [از دوستان ما] نزد تو نيايد ، مگر اين كه گراميش دارى
راوى مى گويد : على [بن يقطين] اين كار را تضمين كرد و امام كاظم عليه السلام نيز آن سه را برايش ضمانت كرد .
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ در دربار ستمگران ، كسانى را دارد كه چهره شان را به نور برهان روشن ساخته و به آنان در سرزمين مسلمانان نفوذ و قدرت داده است ، تا به وسيله ايشان از دوستان خود حمايت كند و امور مسلمانان را به سامان آورد ··· اينان همان مؤمنان حقيقى هستند .
نمایش منبع
حدیث روز

امیر المؤمنین علی علیه السلام:

مَن يَطلُبِ الهِدايَةَ مِن غَيرِ أهلِها يَضِلَّ؛

هر كس هدايت را از كسى كه اهل آن نيست بخواهد، گمراه شود.

غرر الحكم ، ح 8501

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838