کتابخانه احادیث شیعه

عالمان امر كننده بى عمل

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پشيمان ترين و پُر حسرت ترين دوزخيان، مردى است كه بنده اى را به راه خداوند عزّ و جلّ فرا خواند و او دعوتش را بپذيرد و خداوند عزّ و جلّ را اطاعت كند و خداوند به بهشتش برد و دعوت كننده را به سبب فرو گذاشتن عمل و پيروى از هوا و هوس به دوزخ برد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گروهى از بهشتيان، به گروهى از دوزخيان مى نگرند و مى گويند: ما به بركت آموزش و پرورش شما به بهشت رفتيم. چه شده است كه شما خود به دوزخ افتاده ايد؟ گويند: ما به نيكى فرمان مى داديم و خود به آن عمل نمى كرديم.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس دانش بياموزد و به آن عمل نكند، خداوند در روز قيامت او را نابينا محشور فرمايد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : روز قيامت، عالمان بدكردار آورده و به آتش دوزخ افكنده مى شوند و هر يك از آنها، مانند خر آسيا، دور خود مى چرخد. به او گفته مى شود: واى بر تو! ما به واسطه تو به راه راست آمديم و اينك تو را چه شده است؟ مى گويد: من بر خلاف آنچه شما را از آن باز مى داشتم عمل مى كردم.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : گنه كارترين مردم، عالمانِ تقصيركار (كوتاهى كننده در عمل) هستند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پشيمانترين مردم در هنگام مرگ، عالمانِ بى عملند.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : در روز قيامت، بيش از همه، كسانى افسوس خورَند كه دم از عدالت زنند و برخلاف آن عمل كنند و اين فرموده خداوند متعال است كه: «تا كسى نگويد: دريغا كه در كار خدا كوتاهى كردم».
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ خطاب به خيثمه ـ فرمود : به شيعيان ما پيغام ده كه آنچه نزد خداست جز با عمل به دست نمى آيد؛ به شيعيان ما پيغام ده كه در روز قيامت بيشترين افسوس را كسى خورَد كه عدالتى را بستايد و خود برخلاف آن رفتار كند.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في قولهِ تعالى : «فَكُبْكِبوا فيها هُمْ وَ الغاوونَ» .حديث ـ : نَزَلَتْ في قَومٍ وَصَفوا عَدلاً ثُمَّ خالَفوهُ إلى غَيرِهِ .حديث
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «آنها و گمراهان را سرنگون در جهنم اندازند» ـ فرمود : اين آيه درباره مردمى نازل شده كه عدالتى را وصف و خود بر خلاف آن رفتار كنند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ خطاب به ازدى ـ فرمود : سلام ما را به دوستدارانمان برسان و با خبرشان كن كه در برابر خداوند از ما كارى براى آنها ساخته نيست، جز اين كه عمل كنند و هرگز به ولايت ما دست نيابند مگر با عمل و پارسايى، و پر حسرت ترين مردم در روز قيامت كسى است كه عدالتى را وصف و خود برخلاف آن رفتار كند.
نمایش منبع
عيسى عليه السلام : بد بخت ترين انسانها كسى است كه نزد مردم به علم شناخته و به عمل نشناخته باشد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838