کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

كسى كه عملش او را سودى نمى بخشد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه در هر كس نباشد هيچ يك از اعمالش حاصلى ندارد : ورعى كه او را از نافرمانى خداوند عزّ و جلّ باز دارد، خُلق و خويى كه به وسيله آن با مردم مدارا كند و بردبارى اى كه با آن جسارت نادان را دفع كند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه در هر كس نباشد هيچ عملى از او به كارش نمى آيد : ورعى كه او را از نافرمانى خداوند عزّ و جلّ مانع شود و دانشى كه با آن رفتار جاهلانه نابخرد را دفع كند و خردى كه بدان با مردم مدارا نمايد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه هر كس همه يا يكى از آنها را نداشته باشد، نبايد به چيزى از عمل خود دل خوش كند : تقوايى كه او را از نافرمانى خداوند عزّ و جلّ باز دارد، يا بردبارى اى كه با آن جلو شخص سبك سر را بگيرد، يا خُلق و خويى كه با آن در ميان مردم زندگى كند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه در هر كس نباشد هيچ عملى از او كامل نگردد : پارسايى اى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد و خويى كه به وسيله آن با مردم مدارا كند و بردبارى اى كه با آن گستاخى نادان را دفع سازد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه با وجود آنها هيچ عملى سود نمى بخشد : شرك آوردن به خدا، نافرمانى و آزردن پدر و مادر، و گريختن از جهاد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آن كه زبان خود را نگه ندارد، عمل نكرده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از جمله حكمهاىِ قطعىِ خداوند در قرآن حكيم كه بر اساس آنها پاداش و كيفر مى دهد و به سبب آنها خوشنود مى شود و خشم مى گيرد اين است كه بنده ـ هر چند خودش را خسته كند و عملش را خالص گرداند ـ چنانچه با اين خصلتها از دنيا به ملاقات پروردگارش رود و از آنها توبه نكرده باشد بى فايده است : در عبادت خداوند كه بر او واجب فرموده است، شريك قرار دهد، يا خشم خود را با كشتن كسى فرو نشاند، يا كسى را به كارى كه ديگرى كرده لكه دار سازد، يا براى آن كه از مردم به نوايى برسد، در دين خويش بدعتى پديد آورد، يا با مردم دو رو و يا دو زبان باشد. در اين باره بينديش؛ زيرا هر مثالى دليل و نشانگر مشابه خود است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : در هيچ عملى خيرى نيست، مگر اين كه با يقين و پارسايى همراه باشد.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : با وجود شك و انكار، هيچ عملى سودمند نيست.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : اگر [مردم] اعمالى را كه از آسمان برگردانده مى شود مى ديدند، مى گفتند : خداوند از هيچ كس عملى را نمى پذيرد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ به عبّاد بن كثير بصرى صوفي ـ فرمود : واى بر تو اى عبّاد! از اين كه شكم و شرمگاهت را پاك نگه داشته اى، مغرور گشته اى! خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود مى فرمايد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد، تا خداوند كارهاى شما را به صلاح آرد». بدان كه خداوند چيزى از تو نپذيرد، مگر اين كه سخن درست و حقّ بگويى.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : إذا قالَ المُؤمِنُ لِأخيهِ : اُفٍّ ! خَرَجَ مِن وَلايَتِهِ . و إذا قالَ : أنتَ عَدُوّي ! كَفَرَ أحَدُهُما ؛ لِأنَّهُ لا يَقبَلُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن أحَدٍ عَمَلاً في تَثريبٍ .حديث عَلى مُؤمِنٍ نَصيحَةً ، و لا يَقبَلُ من مُؤمِنٍ عَمَلاً و هُوَ يُضمِرُ في قَلبِهِ عَلَى المُؤمِنِ سُوءا··· و لَو نَظَروا إلى مَردودِ الأعمالِ مِنَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ لَقالوا : ما يَتَقَبَّلُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن أحَدٍ عَمَلاً .حديث
امام صادق عليه السلام : هر گاه مؤمن به برادرش بگويد : اُف بر تو! از محدوده دوستى او بيرون رود و هر گاه بگويد : تو دشمن من هستى! يكى از آن دو كافر باشد ؛ .حديث زيرا خداوند عزّ و جلّ از هيچ كس عمل خير خواهانه اى را نسبت به مؤمن، در صورتى كه با سرزنش و به رخ كشيدن خطاى او همراه باشد، نمى پذيرد و از هيچ مؤمنى، چنانچه نسبت به مؤمنى سوء نيّت داشته باشد، عملى را قبول نمى كند··· [مردم ]اگر اعمالى را كه از درگاه خداوند عزّ و جلّ برگردانده مى شود، مى ديدند مى گفتند : خداوند عزّ و جلّ از احدى هيچ عملى را نمى پذيرد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : به خدا قسم كه خداوند هيچ طاعتى را، چنانچه با اصرار بر چيزى از نافرمانى و معصيت او همراه باشد، نمى پذيرد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند از مؤمنى كه نسبت به برادر مؤمن خود نيّت بد داشته باشد، هيچ عملى را نمى پذيرد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838