کتابخانه احادیث شیعه

مثل آرزو و مرگ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين آدميزاد است و اين اجل وى و حضرت دستش را پس گردن خود گذاشت سپس آن را كشيد .حديث و فرمود: و آن جا آرزوى اوست و آن جا آرزوى اوست.
نمایش منبع
سنن الترمذى : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با انداختن دو دانه ريگ فرمود : آيا مى دانيد اين چيست و آن چيست؟ عرض كردند: خدا و رسول او بهتر مى دانند. فرمود: اين يكى آرزوست و آن يكى اجل.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات شرح صحيح الترمذيّ عن عبدِ اللّه ِ : خَطَّ لنا رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله خَطّا مُرَبَّعا و خَطّا وسَطَ الخَطِّ المُربّعِ و خَطَّ خُطوطا إلى جانبِ الخطِّ الّذي في وسَطِ المُربَّعِ و خطّا خارجَ الخَطِّ المربّعِ ،ثمّ قالَ : أ تَدرونَ ما هذا؟ قالوا : اللّه ُ و رسولُهُ أعلَمُ ، قالَ : هذا الخَطُّ الأوسَطُ الإنسانُ و الخُطوطُ الّتي إلى جانِبِهِ الأعراضُ ، و الأعراضُ تَنهَشُهُ مِن كلِّ مكانٍ ؛ إن أخطَأهُ هذا أصابَهُ هذا ، و الخطُّ المُربَّعُ الأجلُ المُحيطُ بهِ، و الخَطُّ الخارِجُ البَعيدُ الأملُ، و هذهِ صُورَتُهُ:
الأمل الإنسان
و قد رُوِيَ عن أبي سعيدِ الخُدريِّ ، قالَ : غَرَسَ صلى الله عليه و آله عُودا بَينَ يَدَيهِ و آخَرَ إلى جانِبِهِ و آخَرَ بَعدَهُ ، و قالَ : أ تَدرونَ ما هذا؟ قالوا : اللّه ُ و رسولُهُ أعلَم ، قالَ : هذا الإنسانُ و هذا الأملُ ، فتَعاطى الأملَ فيَختَلِجُهُ الأجلُ دُونَ الأملِ، و هذهِ صُورَتُهُ : .
حديث
الإنسان الأجَل الأمَل
شرح صحيح الترمذى: عبد اللّه (ابن مسعود) مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله براى ما مربّعى كشيد و در وسط آن خطى رسم كرد و در اطراف اين خط خطوطى كشيد و در خارج از مربع نيز خطى رسم كرد و آن گاه فرمود: آيا مى دانيد اين چيست؟ عرض كردند: خدا و رسول او بهتر مى دانند. فرمود: اين خط وسطِ [مربع ]انسان است و خطوطى كه اطرافش هستند بلاها و بيمارى هايند كه از هر سو [مانند مار ]انسان را نيش مى زنند و اگر نيش اين يكى به خطا رفت، آن يكى به هدف مى زند. مربع نيز اجل اوست كه از هر سو احاطه اش كرده و خط بيرون و دور از مربع، آرزوست. تصوير آن چنين است:
آرزو انسان
از ابو سعيد خدرى هم روايت شده كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله در برابر خود چوبى به زمين فرو برد و كنار آن چوب ديگرى و بعد از آن نيز چوبى در زمين كرده و فرمود: آيا مى دانيد اين چيست؟ عرض كردند: خدا و رسولش بهتر مى دانند. فرمود: اين انسان است و اين آرزو. انسان به طرف آرزو مى رود، اما اجل ميان او و آرزو حائل مى شود. شكل آن اين است
انسان عمر آرزو
نمایش منبع
الترغيب و الترهيب : رسول خدا صلى الله عليه و آله خطى كشيد و فرمود: اين انسان است. در كنار آن خط ديگرى كشيد و فرمود: اين اجل اوست و دورتر از آن خط ديگرى رسم كرد و فرمود: اين آرزوست. در اين گير و دار خط نزديكِ او [اجل ]به سراغش مى آيد .حديث
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838