کتابخانه احادیث شیعه

استدلال به ويژگى طهارت

صفحه اختصاصي حديث و آيات

پيشتر اشاره كرديم كه ويژگى طهارت مطلقه اهل بيت در عقيده، اخلاق و عمل، زير ساز ويژگيهايى است كه موجب شايستگى آنان براى هدايت و راهبرى امّت اسلام مى گردد و از همين رو در صدر همه ويژگيهاى آنهاست و در مقام اثبات حقانيت آنان در برابر كسانى كه حقوق ايشان را ناديده مى انگاشتند بارها بدان استدلال شده است.
امام على عليه السلام در جريان سقيفه
حديث و خوددارى از بيعت با ابوبكر ضمن بر شمردن فضائل خود خطاب به او فرمود: «تو را به خدا سوگند مى دهم آيا در روز كساء من و خانواده ام و فرزندانم مشمول دعاى پيامبر خدا گشتيم يا تو؟ آن جا كه فرمود: «اينان خاندان من هستند، به سوى تو روان باشند نه آتش» او در پاسخ گفت: تو و خانواده و فرزندانت حديث .
نيز در جريان فدك براى اثبات حقانيت فاطمه عليهاالسلام خطاب به ابوبكر به آيه تطهير استدلال مى كند و مى فرمايد: درباره اين آيه شريفه: «اِنَّما يُريد اللّه ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البيتِ ويُطَهِّرَكُمْ تطهيراً» به من بگو در حقّ چه كس نازل شده است در حقّ ما يا ديگران؟. ابوبكر گفت: در حقّ شما حديث
همچنين در ماجراى شورايى كه به فرمان عمر براى تعيين خليفه بعد از او تشكيل شد، على عليه السلامبراى اثبات شايستگى خود به آيه تطهير استدلال مى فرمايد و خطاب به شورا مى گويد: شما را به خدا آيا كسى در ميان شما هست كه آيه تطهير «انّما يُريدُ اللّه ...» در حقّ او نازل شده باشد. گفتند: خير حديث .
نيز در خلافت عثمان در جمع مهاجران و انصار هنگامى در مسجد پيامبر صلي الله عليه و آله فضائل خود را مى گفتند و از او مى خواستند او هم چيزى بگويد، او ضمن تأييد خدمات آنان به اسلام در بيان فضيلت خود به واقعه كساء و آيه تطهير اشاره كرد حديث .
همچنين در جريان فتنه ناكثين و جنگ افروزان جمل، هنگامى كه آنان را به بيعت مجدّد دعوت فرمود براى اثبات حقانيت خود ضمن بر شمردن فضايل خويش به ويژگى طهارت اشاره كرد و فرمود: هان، ما اهل بيتى هستيم كه خداوند هر گونه پليدى را از آنها دور كرده كاملاً پاكشان گردانيده است حديث .
نيز در نامه به معاوية بن ابى سفيان به همين ويژگى تأكيد مى فرمايد و مى نويسد: ما خاندانى هستيم كه خداوند هر گونه پليدى و پلشتى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است حديث و در واقعه صفين، هنگامى كه دو لشگر در برابر هم صف آرايى كردند امام ضمن خطابه اى به رويداد كساء اشاره مى فرمايد حديث
همچنين فرزندان آن بزرگوار، چه آنها كه در واقعه كساء حضور داشتند مانند امام حسن عليه السلا م حديث و امام حسين عليه السلا م حديث و چه آنها كه حضور نداشتند مانند امام زين العابدين عليه السلا م حديث ، امام باقر عليه السلا م حديث و امام رضا عليه السلا م حديث در مقام اثبات حقانيت اهل بيت به رويداد كساء و آيه تطهير استناد كردند. نيز همسر بزرگوار پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله حديث و جمعى از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله مانند ابن عبّاس حديث ، سعد بن ابى وقّاص حديث ، واثلة بن اسقع حديث در موارد گوناگون به طهارت اهل بيت استدلال نموده اند.

نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838