حديث و آيات: دنيا چيست و چه مى تواند باشد؟
مطالب السؤول : نُقِلَ عَنهُ [ عَلِيٍّ ] عليه السلام أنَّهُ رَأى جابِرَ بنَ عَبدِ اللّه وقَد تَنَفَّسَ الصُّعَداءَ ، فَقالَ عليه السلام لَهُ : يا جابِرُ عَلامَ تَنَفُّسُكَ ؟ عَلَى الدُّنيا؟
فَقالَ جابِرٌ : نَعَم .
فَقالَ : مَلاذُّ الدُّنيا سَبعَةٌ : المَأكولُ وَالمَشروبُ وَالمَلبوسُ وَالمَنكوحُ وَالمَركوبُ وَالمَشمومُ وَالمَسموعُ ؛ فَأَلَذُّ المَأكولاتِ العَسَلُ وهُوَ بَصقٌ مِن ذُبابَةٍ ، وأجَلُّ المَشروباتِ الماءُ وكَفى بِإِباحَتِهِ وسِياحَتِهِ عَلى وَجهِ الأَرضِ ، وأعلَى المَلبوساتِ الدّيباجُ وهُوَ مِن لُعابِ دودَةٍ ، وأعلَى المَنكوحاتِ النِّساءُ وهِيَ مَبالٌ في مَبالٍ ومِثالٌ لِمِثالٍ ، وإنَّما يُرادُ أحسَنُ ما فِي المَرأَةِ لاَءَقبَحِ ما فيها ، وأعلَى المَركوباتِ الخَيلُ وهِيَ قَواتِلُ ، وأجَلُّ المَشموماتِ المِسكُ وهُوَ دَمٌ مِن سُرَّةِ دابَّةٍ ، وأجَلُّ المَسموعاتِ الغِناءُ وَالتَّرَنُّمُ وهُوَ إثمٌ . فَما هذِهِ صِفَتُهُ لَم يَتَنَفَّس عَلَيهِ عاقِلٌ !
قالَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّه : فَوَاللّه ِ ما خَطَرَتِ الدُّنيا بَعدَها عَلى قَلبي .
فَقالَ جابِرٌ : نَعَم .
فَقالَ : مَلاذُّ الدُّنيا سَبعَةٌ : المَأكولُ وَالمَشروبُ وَالمَلبوسُ وَالمَنكوحُ وَالمَركوبُ وَالمَشمومُ وَالمَسموعُ ؛ فَأَلَذُّ المَأكولاتِ العَسَلُ وهُوَ بَصقٌ مِن ذُبابَةٍ ، وأجَلُّ المَشروباتِ الماءُ وكَفى بِإِباحَتِهِ وسِياحَتِهِ عَلى وَجهِ الأَرضِ ، وأعلَى المَلبوساتِ الدّيباجُ وهُوَ مِن لُعابِ دودَةٍ ، وأعلَى المَنكوحاتِ النِّساءُ وهِيَ مَبالٌ في مَبالٍ ومِثالٌ لِمِثالٍ ، وإنَّما يُرادُ أحسَنُ ما فِي المَرأَةِ لاَءَقبَحِ ما فيها ، وأعلَى المَركوباتِ الخَيلُ وهِيَ قَواتِلُ ، وأجَلُّ المَشموماتِ المِسكُ وهُوَ دَمٌ مِن سُرَّةِ دابَّةٍ ، وأجَلُّ المَسموعاتِ الغِناءُ وَالتَّرَنُّمُ وهُوَ إثمٌ . فَما هذِهِ صِفَتُهُ لَم يَتَنَفَّس عَلَيهِ عاقِلٌ !
قالَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّه : فَوَاللّه ِ ما خَطَرَتِ الدُّنيا بَعدَها عَلى قَلبي .
مطالب السؤول : درباره ايشان (امام على عليه السلام ) نقل شده است كه ديد جابر بن عبد اللّه ، آهى بلند از دل بر كشيد.
فرمود: «اى جابر! آهت براى چيست؟ براى دنياست» .
جابر گفت: آرى.
فرمود: «لذّت هاى دنيا ، هفت نوع اند : خوردنى، نوشيدنى، پوشيدنى، آميزشى، سوار شدنى، بوييدنى، و شنيدنى. لذيذترينِ خوردنى ها ، عسل است و آن ، بزاق مگسى است. گواراترينِ نوشيدنى ها ، آب است و همين بس كه نوشيدنى اش روا و در همه جاى زمين ، روان است. عالى ترينِ پوشيدنى ها ، ابريشم است و آن ، از آب دهان كرمى است. عالى ترينِ آميزش ها ، آميزش با زنان است و آن داخل شدن مَبالى در مبال ديگر و نزديك شدن دو عضوِ همانند است. زيباترين چيزى كه در زن است، در واقع، براى زشت ترين عضو او خواسته مى شود. بهترينِ سوار شدنى ها ، اسب هايند كه قاتل اند (در جنگ ها سوارانشان به قتل مى رسند). ارزشمندترينِ بوييدنى ها ، مشك است و آن ، خون ناف حيوانى است. بالاترينِ شنيدنى ها ، غنا (آواز) است كه آن [ هم [گناه است . پس، هيچ خردمندى براى چيزهايى با اين خصوصيات ، هرگز آه نمى كشد!» .
جابر بن عبد اللّه مى گويد: به خدا سوگند كه از آن پس ، هرگز دنيا در دلم حاضر نشد.
فرمود: «اى جابر! آهت براى چيست؟ براى دنياست» .
جابر گفت: آرى.
فرمود: «لذّت هاى دنيا ، هفت نوع اند : خوردنى، نوشيدنى، پوشيدنى، آميزشى، سوار شدنى، بوييدنى، و شنيدنى. لذيذترينِ خوردنى ها ، عسل است و آن ، بزاق مگسى است. گواراترينِ نوشيدنى ها ، آب است و همين بس كه نوشيدنى اش روا و در همه جاى زمين ، روان است. عالى ترينِ پوشيدنى ها ، ابريشم است و آن ، از آب دهان كرمى است. عالى ترينِ آميزش ها ، آميزش با زنان است و آن داخل شدن مَبالى در مبال ديگر و نزديك شدن دو عضوِ همانند است. زيباترين چيزى كه در زن است، در واقع، براى زشت ترين عضو او خواسته مى شود. بهترينِ سوار شدنى ها ، اسب هايند كه قاتل اند (در جنگ ها سوارانشان به قتل مى رسند). ارزشمندترينِ بوييدنى ها ، مشك است و آن ، خون ناف حيوانى است. بالاترينِ شنيدنى ها ، غنا (آواز) است كه آن [ هم [گناه است . پس، هيچ خردمندى براى چيزهايى با اين خصوصيات ، هرگز آه نمى كشد!» .
جابر بن عبد اللّه مى گويد: به خدا سوگند كه از آن پس ، هرگز دنيا در دلم حاضر نشد.
نمایش منبع
امام كاظم علیه السلام:
طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّهِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛
خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.
بحارالأنوار: ج 51، ص 151
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 685
تــعــداد حــدیــث روز : 3838