کتابخانه احادیث شیعه

حديث و آيات: ختنه كردن

كتاب من لا يحضره الفقيه عن مرازم بن حكيم الازديّ عن الإمام
الصادق عليه السلام ـ فِي الصَّبِيِّ إِذا خُتِنَ ، قالَ ـ :
يَقولُ :
اللّهُمَّ هذِهِ سُنَّتُكَ ، و سُنَّةُ نَبِيِّكَ صَلواتُكَ عَلَيهِ و آلِهِ ، وَ اتِّباعٌ مِنَّا لَكَ و لِنَبِيِّكَ ، بِمَشِيَّتِكَ و بِإِرادَتِكَ و قَضائِكَ ؛ لأَِمرٍ أنتَ أرَدتَهُ ، و قَضاءٍ حَتَمتَهُ ، و أمرٍ أنفَذتَهُ ، فَأَذَقتُهُ حَرَّ الحَديدِ في خِتانِهِ و حِجامَتِهِ لِأمرٍ أنتَ أعرَفُ بِهِ مِنِّي ، اللّهُمَّ فَطَهِّرهُ مِنَ الذُّنوبِ ، و زِد في عُمُرِهِ ، وَ ادفَعِ الآفاتِ عَن بَدَنِهِ ، وَ الأَوجاعَ عَن جِسمِهِ ، و زِدهُ مِنَ الغِنى ، وَ ادفَع عَنهُ الفَقرَ ، فَإِنَّكَ تَعلَمُ و لا نَعلَمُ .
و قالَ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام : أيُّ رَجُلٍ لَم يَقُلها عِندَ خِتانِ وَلَدِهِ فَليَقُلها عَلَيهِ مِن قَبلِ أَن يَحتَلِمَ ، فَإِن قالَها كُفِيَ حَرَّ الحَديدِ مِن قَتلٍ أو غَيرِهِ . حديث
كتاب من لا يحضره الفقيه ـ به نقل از مرازم بن حكيم ـ : امام صادق عليه السلام ،
هنگام ختنه پسر بچّه فرمود : بگويد : «بار الها! اين ، سنّت تو و سنّت پيامبر توست ـ كه درودت بر او و خاندان او باد ـ ، و اين پيروى ما از تو و پيامبر توست ، به جهت خواست تو، و اراده تو، و حكم تو به كارى كه آن را خواسته اى و حكمى كه قطعى كرده اى و فرمانى كه به پايان برده اى . از اين رو ، به خاطر چيزى كه تو از من بدان آگاه ترى ، در ختنه و حجامت ، سوزندگى آهن را به او چشاندم . بار الها! پس او را از گناهان ، پاك و عمرش را طولانى و آسيب ها و دردها را از بدن و جسمش بگردان و بر دارايى او بيفزا و فقر را از او دفع كن . بى گمان ، تو مى دانى و ما نمى دانيم» .
[ در ادامه امام صادق عليه السلام] فرمود : هر كس اين دعا را هنگام ختنه فرزندش نخواند ، پيش از بلوغ بر او بخواند ؛ اگر آن را خوانْد ، او از تيزىِ آهن در كشته شدن و ديگر موارد ، ايمن خواهد شد .
نمایش منبع


حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838