حديث و آيات: امامت حسنين عليهما السلام
بحار الأنوار عن ابن شهرآشوب :يُسْتَدلُّ على إمامَتِهِما بما رَواهُ الطّريقانِ المُخْتلفانِ ، و الطّائفتانِ المُتَباينتانِ مِن نصِّ النّبيِّ صلى الله عليه و آله على إمامةِ الاثنَي عَشَرَ ···
و يُستَدَلُّ أيضا بما قد ثَبَتَ بأنّهما خَرَجا و ادّعَيا ، و لم يكن في زمانِهما غيرُ معاويةَ و يزيدَ ، و هما قد ثَبتَ فِسْقُهما ، بل كفرُهما ، فيجب أن تكونَ الإمامةُ للحسن و الحسين .
و يُستدلّ أيضا بإجماعِ أهل البيتِ عليهم السلام ، لأنّهم أجْمَعوا على إمامتِهما و إجماعُهم حُجّةٌ .
و يُستدلّ بالخبر المشهور أنّه قالَ صلى الله عليه و آله : ابنايَ هذانِ إمامانِ قاما أو قعدا .
و يُستَدَلُّ أيضا بما قد ثَبَتَ بأنّهما خَرَجا و ادّعَيا ، و لم يكن في زمانِهما غيرُ معاويةَ و يزيدَ ، و هما قد ثَبتَ فِسْقُهما ، بل كفرُهما ، فيجب أن تكونَ الإمامةُ للحسن و الحسين .
و يُستدلّ أيضا بإجماعِ أهل البيتِ عليهم السلام ، لأنّهم أجْمَعوا على إمامتِهما و إجماعُهم حُجّةٌ .
و يُستدلّ بالخبر المشهور أنّه قالَ صلى الله عليه و آله : ابنايَ هذانِ إمامانِ قاما أو قعدا .
بحار الأنوار ـ به نقل از ابن شهر آشوب ـ : دليل بر امامت حسنين ، نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله بر امامت دوازده امام است كه هر دو فرقه و دسته مخالف و جدا از هم آن را روايت كرده اند.
دليل ديگر بر امامت آن دو بزرگوار اين است كه آمدند و ادّعاى امامت كردند و در زمان آنان كسى جز معاويه و يزيد چنين ادّعايى نداشت كه آنها هم فسق و بلكه كفرشان ثابت است. پس، لازم مى آيد كه امامت تنها از آنِ حسن و حسين باشد.
اجماع اهل بيت عليهم السلام نيز دليل است؛ زيرا آنان بر امامت حسنين اجماع دارند و اجماع ايشان حجّت است.
همچنين دليل ديگر ، اين خبر مشهور است كه على عليه السلام فرمود: اين دو فرزند من امام هستند، چه برخيزند و چه بنشينند.
دليل ديگر بر امامت آن دو بزرگوار اين است كه آمدند و ادّعاى امامت كردند و در زمان آنان كسى جز معاويه و يزيد چنين ادّعايى نداشت كه آنها هم فسق و بلكه كفرشان ثابت است. پس، لازم مى آيد كه امامت تنها از آنِ حسن و حسين باشد.
اجماع اهل بيت عليهم السلام نيز دليل است؛ زيرا آنان بر امامت حسنين اجماع دارند و اجماع ايشان حجّت است.
همچنين دليل ديگر ، اين خبر مشهور است كه على عليه السلام فرمود: اين دو فرزند من امام هستند، چه برخيزند و چه بنشينند.
نمایش منبع
امام رضا علیه السلام:
اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ما تَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَ لاسَرَفَ فيهِ، وَ اسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِ الدّينِ؛
براى خودتـان بهرهاى از دنيـا قرار دهـيد، به اينكه خواستههاى دل را از حلال به آن بدهيد، تا حدّى كه مروّت را از بين نبرد و اسراف در آن نباشد، و بدين وسيله، بر كارهاى دين، كمک بجوييد.
فقه الرضا عليه السلام، ص 337
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 685
تــعــداد حــدیــث روز : 3838