کتابخانه احادیث شیعه

حديث و آيات: انواع جادو

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لَمّا سَألَهُ زِندِيقٌ عن السِّحرِ : ما أصلُهُ ؟ و كيفَ يَقدِرُ الساحِرُ على ما يُوصَفُ مِن عَجائبِهِ و ما يَفعَلُ؟ ـ : إنَّ السِّحرَ على وُجُوهٍ شَتّى : وَجهٌ مِنها بمَنزِلَةِ الطِّبِّ ، كما أنَّ الأطِبّاءَ وَضَعُوا لِكُلِّ داءٍ دَواءً فكذلكَ عِلمُ السِّحرِ احْتالُوا لِكُلِّ صِحَّةٍ آفَةً ، و لِكُلِّ عافِيَةٍ عاهَةً ، و لكُلِّ مَعنىً حِيلَةً. و نوعٌ مِنهُ آخَرُ خَطفَةٌ و سُرعةٌ و مَخاريقُ و خِفَّةٌ
و نوعٌ مِنهُ ما يَأخُذُ أولياءُ الشَّياطينِ عَنهُم··· فَأقرَبُ أقاوِيلِ السِّحرِ مِنَ الصَّوابِ أنّهُ بمَنزِلَةِ الطِّبِّ . إنّ الساحِرَ عالَجَ الرجُلَ فَامتَنَعَ مِن مُجامَعَةِ النساءِ ، فَجاءَ الطبيبُ فَعالَجَهُ بغَيرِ ذلكَ العِلاجِ فَاُبرِئَ .حديث
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به زنديقى كه پرسيد : منشأ جادو چيست و چگونه جادوگر مى تواند آن كارهاى شگفت آور را انجام دهد؟ ـ فرمود : جادو ، گونه هاى مختلفى دارد : گونه اى از آن به منزله طبابت است . همان طور كه پزشكان براى هر بيمارى و دردى دارويى درست كرده اند ، در علم سحر نيز جادوگران براى هر صحّتى آفتى و براى هر عافيتى درد و رنجى و براى هر كارى چاره اى انديشيده اند . گونه اى ديگر از آن چشم بندى ، چالاكى ، مهارت و تردستى است . نوع ديگرى از آن امورى است كه جن گيرها از جنّيان فرا مى گيرند . نزديكترين عقيده درباره جادو به واقعيت آن است كه جادو به منزله طبابت است . جادوگر مردى را جادو مى كند كه نتواند با زن نزديكى نمايد و پزشك مى آيد و او را از طريق ديگرى (دارو و نه جادو) معالجه مى كند و بهبود مى يابد .
نمایش منبع


حدیث روز

امام رضا عليه ‏السلام:

صَديقُ كُلِّ امرِى‏ءٍ عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهُ؛

دوست هركس، خِرد او و دشمن هركس، نادانىِ اوست.

گزیده تحف العقول، ح238

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838