کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

حكمت نامه لقمان

البداية والنهاية ـ به نقل از سَرىّ بن يحيى ـ : لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! حكمت، بينوايان را در جايگاه هاى پادشاهان مى نشانَد» .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات روضة الواعظين :قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، جالِسِ العُلَماءَ ، وزاحِمهُم بِرُكبَتَيكَ حديث ؛ فَإنَّ اللّه َ عَزَّ وجَلَّ يُحيِي القُلوبَ بِنورِ الحِكمَةِ كَما يُحيِي الأَرضَ بِوابِلِ السَّماءِ . حديث
روضة الواعظين:لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! با دانشمندان ، همنشين باش و با زانو زدن در ميان آنها ، جايشان را تنگ كن؛ زيرا خداوند عز و جل با نور حكمت ، دل ها را زنده مى كند ، چنان كه زمين را با باران فراوانِ آسمان ، حيات مى بخشد» .
نمایش منبع
تنبيه الخواطر ـ درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ : صيقل و روشنىِ دل ها ، با شنيدن حكمت است و تشنگىِ آن ، با ملامت و سستى است .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! در مجالس دانشمندان حضور داشته باش، و سخنان حكيمان را بشنو؛ زيرا خداوند دلِ مرده را با نور حكمت ، زنده مى كند ؛ چنان كه زمينِ مرده را با آب باران حيات مى بخشد» .
نمایش منبع
أعلام الدين:لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! همراه دانشمندان باش و به آنان نزديك شو و همنشينشان باش و آنان را در خانه هايشان ديدار كن ؛ شايد به آنان مشابهت پيدا كنى و از آنان به شمار آيى . و با صالحانشان بنشين ؛ چه بسا رحمت خداوند به آنان برسد و تو نيز در ميانشان باشى ، هر چند كه بدكار بوده باشى» .
نمایش منبع
إرشاد القلوب ـ از سفارش لقمان عليه السلام به پسرش ـ : هر كس با دانشمندان همنشينى كند ، بهره مند مى گردد.
نمایش منبع
تنبيه الخواطر :لقمان گفت : «به راستى كه اگر حكيم تو را بزند و رنجيده شوى، بهتر از اين است كه نادان تو را با روغن خوش بو بمالد» .
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838