1359 ـ وجوب عمل به علم

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در دانش با يكديگر يكرنگ باشيد؛ زيرا خيانت هر يك از شما در علمش، بدتر از خيانت كردن در مال است و در روز قيامت خداوند از شما بازخواست مى كند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اهتمام دانايان به فهميدن است و اهتمام نادانان به روايت كردن.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گروهى از بهشتيان، به گروهى از دوزخيان مى نگرند و مى گويند: ما به بركت آموزش و پرورش شما به بهشت رفتيم. چه شده است كه شما خود به دوزخ افتاده ايد؟ گويند: ما به نيكى فرمان مى داديم و خود به آن عمل نمى كرديم.

امام على عليه السلام : آنچه مردم را به تحصيل دانش بى رغبت كرده، اين است كه مى بينند كمتر عالمى است كه به علمش عمل كند.

امام على عليه السلام : دنيا همه اش نادانى است، مگر آن جاها كه علم باشد و علم همه اش حجت است، مگر علمى كه به آن عمل شود.

امام على عليه السلام : علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است.

امام على عليه السلام : دانشمندِ پرده در و عابد نادان، پشت مرا شكستند؛ زيرا نادان با عبادت خود مردم را فريب مى دهد و دانشمند با تباهكارى هاى خود آنان را فرارى مى دهد.

امام على عليه السلام : هر گاه خبرى را شنيديد، درانديشه به كار بستن آن باشيد، نه به فكر نقل كردنش؛ زيرا بازگو كنندگان دانش بسيارند و به كار برندگان آن اندك.

امام على عليه السلام : هر كه خود را پيشواى مردم قرار دهد، بايد پيش از آموزش ديگران به آموزش خود بپردازد و پيش از آن كه به زبان [مردم را ]تربيت كند، با كردار و رفتارش تربيت نمايد آن كه آموزگار و مربّى خويش است، بيشتر سزاوار احترام و تجليل است تا آن كه آموزگار و مربّى مردم است.

امام على عليه السلام : بر دانشمند است كه آنچه رامى داند به كار بندد و سپس در پى ياد گرفتن دانشى رود كه نمى داند.

امام على عليه السلام : علم و عمل همدوشند. پس هر كه بداند عمل كند؛ علم عمل را صدا مى زند اگر پاسخش داد مى ماند وگرنه از پيش او مى رود.