1461 ـ ستايش غيرت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : راستى كه غيرت از ايمان است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پدرم ابراهيم با غيرت بود و من با غيرت تر از اويم. خدا ، بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد، به خاك مالد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : راستى كه خداوند متعال غيرت دارد و راستى كه مؤمن غيرت دارد و غيرت خدا به اين است كه مؤمن آنچه را خداوند بر او حرام كرده است، انجام دهد.

كتاب من لا يحضره الفقيه : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : بوى بهشت از فاصله پانصد سال راه به مشام مى رسد، اما فرزند ناخلف و شخص ديّوث آن را استشمام نمى كنند. عرض شد : اى پيامبر خدا! ديّوث كيست؟ فرمود : مردى كه زنش زنا دهد و او از آن مطلع باشد.

امام على عليه السلام : ارزش مرد به اندازه همّت اوست... و دليرى او، به اندازه ننگ داشتن اوست [از تن دادن به پستيها و زبونيها] و پاكدامنى او به اندازه غيرت او.

امام على عليه السلام : هيچ غيرتمندى هرگز زنا نمى كند .

امام على عليه السلام : همانا خداوند نسبت به مؤمن غيرت دارد؛ پس، بى غيرت از خود غيرت نشان دهد؛ زيرا كه آدم بى غيرت واژگونه دل (زيبا بيننده زشتى) است.

امام صادق عليه السلام : خداى تبارك و تعالى غيرتمند است و هر غيرتمندى را دوست مى دارد. و از غيرتمندى اوست كه زشتكاريها را ، چه پيدا و چه ناپيدا، حرام فرموده است.