217. خداپسندانه وارد شويد

اگر دو گروه از مؤمنان با هم جنگيدند، آنها را آشتى دهيد، و اگر يكى از آن دو بر ديگرى تجاوز كرد، با گروه متجاوز بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد و هرگاه بازگشت، ميانشان عادلانه صلح برقرار كنيد و عدالت پيشه كنيد كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد.

آيا به شما خبر ندهم و راهنمايى تان نكنم به صَدَقه اى كه خدا و رسولش آن را دوست مى دارند؟ [آن صدقه، اين است كه] وقتى روابط بين مردم، خراب مى شود و از هم فاصله مى گيرند، ميانشان را اصلاح كنى.

با گروه هاى جنايتكار و ستمگر هم بايد به همان شدّتِ جنگ با مشركان، جنگيد و بايد از تمام امكانات و توانايى هاى اهل قبله (مسلمانان) عليه آنان بهره گرفت و در صورت دست يافتن به آنها، همچون مشركان، اسيرشان كرد.

از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است كسى كه برادر دينى اش، او را به آشتى [و اصلاح روابط] دعوت كند و او نپذيرد.

هر كس براى آشتى ميان دو كس قدم بردارد، فرشتگان خدا بر او درود مى فرستند تا [وقتى كه] بازگردد و پاداش شب قدر به او داده مى شود و هر كس براى قطع رابطه ميان دو كس قدم بردارد، وبال گناه او به اندازه ثواب كسى است كه ميان دو نفر آشتى برقرار نمايد و لعنت خدا بر او نوشته مى شود تا با ورود به دوزخ، عذابش دو چندان گردد.