273. توبه، آمرزش مى آورد

هر كس كار بدى انجام دهد يا به خود ظلم كند، سپس از خداوند طلب آمرزش نمايد، خداوند او را مى آمرزد؛ او بخشنده و مهربان است.

چنين نيست كه خداوند، درِ شكر را به روى بنده اى باز كند و درِ زياد شدن نعمت را به روى او ببندد يا درِ دعا را به روى بنده اى باز كند و درِ اجابت را به رويش ببندد يا درِ توبه را به روى بنده اى باز كند و درِ آمرزش را به روى او ببندد.

خداى متعال، گنه كاران را مى آمرزد، مگر كسى را كه خودش نخواهد آمرزيده شود. عرض كردند: اى پيامبر خدا! چه كسى خواهان آن است كه آمرزيده نشود؟ فرمودند: كسى كه آمرزش نمى طلبد.

اَنس گويد: سؤال شد: «اى رسول خدا! ممكن است كسى از عقل نيكو برخوردار باشد و گناهان بسيار داشته باشد؟». پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: هيچ انسانى نيست، مگر اين كه گناهان و خطاهايى مرتكب مى شود، ولى هر كس سرشتش، عقل و نهادش، يقين باشد، گناهانش به او آسيب نمى رساند».
گفته شد: «اى رسول خدا! چگونه است اين؟». فرمودند: «زيرا عاقل هرگاه مرتكب خطايى گردد، بى درنگ آن را با توبه و پشيمانى جبران كند و با اين كار، گناهانش را پاك مى گرداند و خوبى هايى برايش باقى مى ماند كه با آن، وارد بهشت مى گردد».