264. جهنم همراه با شيطان، بدترين معجون
قرآن كريم: قيلَ ادْخُلوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ؛
به آنان (كافران) گفته مى شود: از درهاى جهنم وارد شويد و جاودانه در آن بمانيد؛ چه بد جايگاهى است جايگاه متكبّران!
امام على عليه السلام : اِعْلَموا ا? نَّهُ لَيْسَ لِهذَا الْجِلْدِ الرَّقيقِ صَبْرٌ عَلَى النّارِ، فَارْحَموا نُفوسَكُمْ فَإِنَّكُمْ قَدْ جَرَّبْتُموها فى مَصائِبِ الدُّنْيا. أَفَرَأَيْتُمْ جَزَعَ أَحَدِ كُمْ مِنَ الشَّوْكَةِ تُصيبُهُ وَ الْعَثْرَةِ تُدْميهِ وَ الرَّمْضاءِ تُحْرِقُهُ؟! فَكَيْفَ إِذا كانَ بَيْنَ طابِقَيْنِ مِنْ نارٍ ضَجيعَ حَجَرٍ، وَ قَرينَ شَيْطانٍ؟
بدانيد كه اين پوست نازك، تحمّل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم كنيد. شما در مصيبت هاى دنيا آزمايش كرده ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى رود و يا به زمين مى خورد و خونى مى شود و يا شن هاى داغ پايش را مى سوزاند، چگونه بيتابى مى كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از آتش قرار گيرد و هم بسترش سنگ و همدمش شيطان باشد؟!.
حديث قدسى: فيما اوُحىَ إلى عيسى عليه السلامهىَ (يَعْنِى النّارَ) دارُ الْجَبّارينَ وَ العُثاةِ الظّالِمينَ وَ كُلِّ فَظٍّ غَليظٍ وَ كُلِّ مُخْتالٍ فَخورٍ؛
به عيسى عليه السلام وحى شد كه جهنّم، سراى جباران و سركشان ظالم است و جايگاه هر تندخوى خشن و هر متكبّر مغرورى.
پيامبر صلي الله عليه و آله: وَ الَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ بَشيرا لايُعَذِّبُ اللّه ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛
سوگند به آن كس كه مرا نويددهنده برانگيخت، خداوند هرگز يكتاپرست را در آتش عذاب ندهد.
امام صادق عليه السلام: إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النّارِ فِى النّارِ لأَِنَّ نيّاتَهُمْ كانَتْ فِى الدُّنْيا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فيها أَنْ يَعْصُوا اللّه َ أَبَدا وَ إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ لأَِنَّ نيّاتَهُمْ كانَتْ فِى الدُّنْيا أَنْ لَوْ بَقُوا فيها أَنْ يُطيعُوا اللّه َ أَبَدا فَبِالنِّيّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَ هؤُلاءِ ثُمَّ تَلا قَوْلَهُ تَعالى: (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ) قالَ: عَلى نيَّتِهِ؛
جهنّميان از اين رو در آتش، جاويدانند كه در دنيا، نيّتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى كنند و بهشتيان نيز از اين رو در بهشت، جاويدانند كه در دنيا بر اين نيّت بودند كه اگر براى هميشه ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نيّت هايشان است. آن گاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «بگو هر كس طبق نيّت خود عمل مى كند».