تفسير علم

صفحه اختصاصي حديث و آيات الخضرُ عليه السلام ـ في وَصِيَّتِهِ لِموسى عليه السلام ـ : أشعِرْ قَلبَكَ التَّقوى تَنَلِ العِلمَ .حديث

خضر عليه السلام ـ در سفارش به موسى عليه السلام ـ گفت : بر دلت جامه تقوا بپوشان تا به دانش دست يابى.

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ عَلَى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةٌ عَلَى ابنِ آدَمَ ، و عِلمٌ فِي القَلبِ فذلكَ العِلمُ النّافِعُ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علم دو گونه است: علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است و علمى كه در دل است و علم سودمند اين علم است.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : العِلمُ عِلمانِ : فعِلمٌ فِي القَلبِ و ذلكَ العِلمُ النّافِعُ ، و عِلمٌ عَلى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةُ اللّه ِ عَلَى ابنِ آدَمَ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علم دو گونه است: علمى كه در دل است و علم سودمند همين علم است و علمى كه بر زبان است و حجّت خدا بر آدمى اين علم است.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَن غَلَبَ عِلمُهُ هَواهُ فَهو عِلمٌ نافِعٌ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه دانشش بر هوسش چيره آيد، اين دانش دانشى سودمند است.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَنِ اعتَبَرَ أبصَرَ ، و مَن أبصَرَ فَهِمَ ، و مَن فَهِمَ عَلِمَ .حديث

امام على عليه السلام : هر كه پند گرفت بينا شد و هر كه بينا شد فهميد و هر كه فهميد، دانست.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام ـ في ذِكرِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ : طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ ··· مُتَتبِّعٌ بِدَوائهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ و مَواطِنَ الحَيرَةِ . [و قالَ في بَني اُمَيَّةَ :] لَم يَستَضيئُوا بِأضواءِ الحِكمَةِ ، و لَم يَقدَحوا بِزِنادِ العُلومِ الثّاقِبَةِ ، فَهُم في ذلكَ كالأنعامِ السّائمَةِ ، وَ الصُّخورِ القاسِيَةِ .حديث

امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود : پزشكى است كه با دانشِ پزشكى خود ميان مردم مى گردد··· با داروى خود در پى يافتن جايگاههاى غفلت و سرگردانى است. آنان ـ يعنى بنى اميه ـ از پرتوهاى حكمت، روشنايى نگرفتند و از آتش زنه هاى علوم فروزان، آتشِ [علوم حقّه الهى را ]استخراج نكردند. از اين رو، همانند چارپايانِ چرنده و تخته سنگهاى سخت هستند .

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام ـ في صِفَةِ القُرآن ـ : جَعَلَهُ اللّه ُ رِيّا لِعَطَشِ العُلَماءِ ، و رَبيعا لِقُلوبِ الفُقَهاءِ .حديث

امام على عليه السلام ـ در وصف قرآن ـ فرمود : خداوند آن را زداينده عطش عالمان و بهار دلهاى فقيهان قرار داده است.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : العِلمُ يُرشِدُكَ إلى ما أمَرَكَ اللّه ُ بِهِ ، وَ الزُّهدُ يُسَهِّلُ لَكَ الطَّريقَ إلَيهِ .حديث

امام على عليه السلام : دانش، تو را به سوى آنچه خداوند بدان فرمانت داده راهنمايى مى كند و زهد، راه رسيدن به آن را برايت هموار مى گرداند.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : جاءَ رَجُلٌ إلى رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، ما العِلمُ ؟ قالَ : الإنصاتُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : الاستِماعُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : الحِفظُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : العَمَلُ بِهِ ، قالَ : ثُمَّ مَه يا رَسولَ اللّه ِ ؟ قالَ : نَشرُهُ .حديث

امام صادق عليه السلام : مردى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! علم چيست؟ فرمود: خاموشى. عرض كرد: سپس چه؟ فرمود: گوش سپردن. عرض كرد: ديگر چه؟ فرمود: حفظ و مراقبت. عرض كرد: آن گاه چه؟ فرمود: به كار بستنِ آن. عرض كرد: سپس چه، اى رسول خدا؟ فرمود: انتشار دادن آن.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ ، إنَّما هُوَ نورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى أن يَهدِيَهُ ، فإن أرَدتَ العِلمَ فَاطلُب أوَّلاً في نَفسِكَ حَقيقَةَ العُبودِيَّةِ ، وَ اطلُبِ العِلمَ بِاستِعمالِهِ ، وَ استَفهِمِ اللّه َ يُفهِمْكَ .حديث

امام صادق عليه السلام : دانش به آموختن نيست، بلكه نورى است كه در دل هر كس كه خداوند تبارك و تعالى بخواهد هدايتش كند، مى افتد. بنا بر اين، اگر خواهان دانش هستى، نخست حقيقت عبوديت را در جان خودت جويا شو و دانش را از طريق به كار بستن آن بجوى و از خداوند فهم و دانايى بخواه تا تو را فهم و دانايى دهد.