کتابخانه احادیث شیعه

دروغ

عرائس المجالس :لقمان به پسرش گفت: « . . . اى پسرم! از دروغ بپرهيز؛ زيرا دينت را فاسد مى كند و از جوان مردىِ تو پيش مردم مى كاهد، و در اين صورت، حيا و ارزش و مقامت از بين مى رود و خوار مى گردى و هر گاه سخن بگويى، كسى گوش نمى دهد و حرف تو را كسى تصديق نمى كند، و خيرى در چنين زندگانى اى نيست».
نمایش منبع
شعب الإيمان ـ به نقل از وَهْب بن مُنَبّه ـ : لقمان به پسرش گفت: «هر كه دروغ بگويد ، آبرويش مى رود و هر كه بداخلاق باشد ، اندوهش بسيار مى گردد و جابه جا كردن صخره ها، از فهماندن مطلبى به كسى كه نمى فهمد ، آسان تر است» .
نمایش منبع
الصَّمت و حفظ اللسان، ابن ابى الدنيا ـ به نقل از حسن ـ : لقمان به پسرش گفت: «از دروغ بپرهيز؛ زيرا مانند گوشت گنجشك، لذيذ است و كمِ آن را نيز بريان مى كنند».
نمایش منبع
بَهجة المَجالس و اُنس المُجالس :لقمان به پسرش گفت : «اى پسرم ! از دروغ بپرهيز ؛ چرا كه همانند گوشت گنجشك ، لذيذ است و هر كس اندكى از آن خورده باشد ، نمى تواند از خوردن آن خوددارى كند ».
نمایش منبع
الصَّمت و حفظ اللسان، ابن ابى الدنيا :لقمان به پسرش گفت : «پسرم ! هر كسى بد اخلاق باشد ، خودش را عذاب مى دهد ، و هر كس دروغ بگويد ، زيبايى اش رخت بر مى بندد ».
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838