کتابخانه احادیث شیعه

د ـ پرهيز از نافرمانى

امام صادق عليه السلام : ـ درباره سخن خداوند متعال «اگر كنار تو به پيرى رسيدند . . .» ـ : اگر آنان ، تو را به تنگ آوردند ، ناراحتى ات را ابراز مكن واگر تو را زدند ، بر آنان فرياد مزن [و درشتى مكن] .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : پايين ترين درجه نافرمانى ، «اُف» گفتن است و اگر خداوند عز و جلچيزى كمتر از اين سراغ داشت ، بى ترديد ، از آن نهى مى نمود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : ـ درباره سخن خداوند متعال «و از سرِ رحمت ، بال فروتنى بر آنان بگستر» ـ : چشمانت را جز با مهربانى و دلسوزى از نگاه به آنان ، پُر مكن و صدايت را بالاتر از صداى آنان و دستت را بالاتر از دستان آنان ، بلند مكن و بر گام هاى آنان ، پيشى مگير .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : ـ درباره سخن خداوند متعال «محترمانه با آنان سخن بگو» ـ : اگر تو را زدند ، به آنان بگو : خداوند ، شما را بيامرزد!
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : به نافرمانِ پدر و مادر گفته مى شود : هر اندازه مى خواهى ، طاعت به جاى آور كه من ، تو را نمى آمرزم .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : كسى كه پدر و مادرش را ناراحت سازد ، بى ترديد ، نسبت به آنان ، سركشى كرده است .
نمایش منبع
صحيح مسلم ـ به نقل از عبد اللّه بن عمرو بن عاص ـ : پيامبر خدا فرمود : «از جمله گناهان بزرگ ، ناسزاگويى انسان به پدر و مادرش است .
گفتند : اى پيامبر خدا! آيا انسان به پدر و مادرش ناسزا مى گويد ؟
فرمود : «آرى . [به اين صورت كه ]كسى به پدرِ كسى دشنام مى دهد و او ، به پدر اين ، دشنام مى دهد و اين ، به مادر او دشنام مى دهد و او ، به مادر اين ، دشنام مى دهد» .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : نگاه پدرم به كسى افتاد كه پسرش همراه او بود ، در حالى كه او مى رفت و پسر به بازوى پدر ، تكيه زده بود . پدرم از سرِ ناراحتى ، با آن پسر ، سخن نگفت تا از دنيا رفت .
نمایش منبع
امام عسكرى عليه السلام : گستاخى فرزند بر پدرش در كودكى ، به سركشى در بزرگى فرا مى خوانَد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838