کتابخانه احادیث شیعه

كُشتى

مستدرك الوسائل : روزى پيامبر صلي الله عليه و آله به سمت درّه اى مى رفت . مردى باديه نشين را ديد كه گوسفند مى چرانْد و به نيرومندى شُهره بود . چوپان به پيامبر خدا گفت : ميل دارى با من كشتى بگيرى؟
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «[اگر پيروز شوم ،] چه چيزى جايزه مى دهى؟» .
گفت : يك گوسفند .
پيامبر صلي الله عليه و آله با او كشتى گرفت و او را بر زمين زد . مرد باديه نشين گفت : حاضرى يك بار ديگر ، كشتى بگيرى؟
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «چه جايزه مى دهى؟» .
گفت : يك گوسفند ديگر .
پيامبر صلي الله عليه و آله با او كُشتى گرفت و او را بر زمين زد . مرد باديه نشين گفت : اسلام را بر من عرضه بدار . كسى تاكنون مرا به زمين نزده است . پيامبر خدا ، اسلام را بر او عرضه داشت . آن مرد ، اسلام آورد و پيامبر صلي الله عليه و آله گوسفندانش را به وى بازگرداند .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات بحار الأنوار عن إسحاق بن بشار : إنَّ رُكانَةَ بنَ عَبدِ بنِ زيدِ بنِ هاشِمٍ كانَ مِن أشَدِّ قُرَيشٍ فَحلاً ، حديث فَقالَ لَهُ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله في وادي أصَم : يارُكانَةُ ، ألا تَتَّقِي اللّه َ وَتقبَلُ ما أدعوكَ إلَيهِ؟
قَال : إنّي لَو أعلَمُ أنَّهُ حَقٌّ لاَ تَّبَعتُكَ.
فَقالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله : أفَرَأَيتَ إن صَرَعتُكَ أتَعلَمُ أنَّ ما أقولُ حَقٌّ؟
قالَ : نَعَم .
قالَ : قُم حَتّى اُصارِعَكَ .
قالَ : فَقامَ إلَيهِ رُكانَةُ فَصارَعَهُ ، فَلَمّا بَطَشَ بِهِ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهأضجَعَهُ ، قالَ : فَعُد ، فَعادَ فَصَرَعَهُ. حديث
بحار الأنوار ـ به نقل از اسحاق بن بشّار ـ : رُكانة بن عبد ، از نيرومندترينِ مردمان قريش بود . روزى پيامبر صلي الله عليه و آله در سرزمينى سفت و سنگلاخ به وى فرمود : «رُكانه! از خدا نمى ترسى كه دعوت مرا نمى پذيرى؟» .
رُكانه گفت : اگر بدانم بر حقّى ، از تو پيروى مى كنم .
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «اگر در كُشتى تو را بر زمين بزنم ، خواهى دانست كه بر حقّم؟» .
رُكانه گفت : آرى .
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «بلند شو تا كُشتى بگيريم» .
رُكانه ، بلند شد و كُشتى گرفتند . چون پيامبر صلي الله عليه و آله بر او يورش بُرد ، او را به پهلو خوابانْد . ركانه گفت : يك بار ديگر كشتى بگيريم .
يك بار ديگر كشتى گرفتند و پيامبر صلي الله عليه و آله ، او را بر زمين زد .
نمایش منبع
كنز العمّال ـ به نقل از على بن ابى ربيعه ـ : على عليه السلام با مردى كُشتى گرفت و او را بر زمين زد . مرد به على عليه السلام گفت : اى امير مؤمنان! خداوند ، تو را ثابتْ قدم گردانَد .
على عليه السلام فرمود : «مراقب سينه خود باش» .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ درباره امام على عليه السلام ـ : پدر على عليه السلام ، فرزندان خود و فرزندان برادرش را جمع مى كرد و آنان را به كُشتى گرفتن وا مى داشت ، و اين ، سُنّت مردمان عرب بود . على عليه السلام آستين ها را بالا مى زد و با اين كه كم سن بود ، ساعدهايى قوى و كوتاه داشت و با برادران بزرگ تر و كوچك تر خود و پسر عموهاى بزرگ تر و كوچك تر از خود ، كُشتى مى گرفت و همه را بر زمين مى زد . پدرش مى گفت : «على ، پيروز شد» و بدين جهت ، او را «ظَهير (پيروز)» ناميد و نام او نزد مردم عرب ، «على» بود .
نمایش منبع
بحار الأنوار : ابوطالب ، پسران خود و پسران برادرانش را جمع مى كرد و آنان را به كُشتى گرفتن وا مى داشت و اين ، سيره عرب بود . على عليه السلام آستين ها را بالا مى زد و با اين كه كم سن بود ، با برادران بزرگ تر و كوچك تر خود و پسر عموهاى بزرگ تر و كوچك تر از خود ، كُشتى مى گرفت و همه را بر زمين مى زد . پدرش مى گفت : «على ، پيروز شد» و بدين جهت ، او را «ظهير (پيروز)» ناميد . وقتى هم بزرگ شد ، با مردان نيرومند كُشتى مى گرفت و آنان را بر زمين مى زد و [در ميدان هاى نبرد ،] دست ستمگر را مى گرفت و او را به سمت خود مى كشيد و او را مى كُشت ، و گاه كمربند او را مى گرفت و او را به هوا پرتاب مى كرد و گاه به اسب در حال حركت نهيب مى زد و آن را به عقب برمى گردانْد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پيامبر خدا ، در كنار گورستان نشست و من ، همراه وى بودم . حسن و حسين: آمدند و شروع به كُشتى گرفتن كردند . پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «حسن! حسين را بگير» .
على عليه السلام گفت : اى پيامبر خدا! حسن را بر حسين تشويق مى كنى با اين كه حسن ، بزرگ تر است؟
فرمود : «جبرئيل دارد حسين را تشويق مى كند» .
نمایش منبع
الأمالى ـ به نقل از ابو هريره ـ : حسن و حسين: كُشتى گرفتند . پيامبر خدا فرمود : «حسن! برو جلو» .
فاطمه3 فرمود : اى پيامبر خدا! حسن را تشويق مى كنى با اين كه بزرگ تر است؟
فرمود : «من ، حسن را تشويق مى كنم و جبرئيل ، حسين را» .
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838