کتابخانه احادیث شیعه

253. در حدّ واجب

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از چيزهايى نپرسيد كه اگر براى شما آشكار شوند، شما را ناراحت مى كنند! و اگر به هنگام نزول قرآن، از آنها سؤال كنيد، براى شما آشكار مى شود؛ خداوند از سؤالات بى جاى شما درگذشت كه خداوند بخشنده و بردبار است.
نمایش منبع
هرگاه براى شما حديثى گفتم، درباره سَنَد آن مطلب در كتاب خدا از من بپرسيد. سپس فرمودند: خداوند از بگومگو كردن و تلف كردن مال و زياد سؤال كردن، نهى نموده است. [حاضران] گفتند: اى پسر رسول خدا! اين مطلب، در كجاى كتاب خدا آمده است؟ فرمودند: خداى ـ عزّ و جلّ ـ در كتاب خود مى فرمايد: «در بسيارى از درگوشى گفتن هاى ايشان هيچ خيرى نيست...» و فرموده است: «و اموال خود را كه خداوند، آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده، به نابخردان نسپاريد» و فرموده است: «درباره چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد، شما را ناراحت مى كند، نپرسيد».
نمایش منبع
خداى تبارك و تعالى براى شما حدودى را معيّن كرده است، پس از آن حدود، خارج نشويد ... و چيزهايى را هم از روى رحمت و مهربانى، نه از سر فراموشى، بر شما بخشيده [و از آنها ياد نكرده] است. پس [براى دانستن آنها و تقيّد به آنها ]خود را به زحمت نيندازيد.
نمایش منبع
بنى اسرائيل [در داستان گاو كه در سوره بقره آمده است]، به ذبح يك ماده گاو معمولى مكلّف شدند؛ امّا وقتى بر خودشان سخت گرفتند [و جزئيات بيشترى را درباره آن سؤال كردند]، خدا هم بر آنان سخت گرفت. به خدا قسم چنانچه نمى گفتند «اگر خدا بخواهد» تا ابد براى آنان معلوم نمى شد كه گاوِ مورد نظر، چه گاوى است.
نمایش منبع
خداوند، حج را بر شما واجب كرده است. سُرادقة بن مالك، تعريف مى كند كه عُكاشة بن مِحصَن برخاست و گفت: اى رسول خدا! آيا هر سال، واجب است؟ پيامبر صلي الله عليه و آله به وى اعتنايى نكردند، تا آن كه عكاشه، دو يا سه بار سؤالش را تكرار كرد. در اين هنگام، رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: «واى بر تو! از كجا مطمئنّى كه من نمى گويم: آرى؟ به خدا قَسَم، اگر بگويم: آرى، حتما بر شما واجب مى شود و اگر واجب شود، توان انجام دادن آن را نداريد و اگر انجامش ندهيد، كافر شده ايد. پس تا من شما را به حال خودتان واگذاشته ام، شما نيز مرا واگذاريد. در حقيقت، گذشتگان شما، به خاطر سؤال كردنِ زياد و پاپيچ پيامبران خود شدن، هلاك شدند. پس هرگاه به شما دستورى دادم، در حدّ توانتان آن را انجام دهيد و هرگاه شما را از چيزى نهى كردم، از آن، دورى كنيد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838