کتابخانه احادیث شیعه

تشويق به حضور در مجالس ذكر خدا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ گاه تعدادى از زمينيان انجمنِ ذكر خدا بر پا نمى كنند، مگر آنكه تعدادى از فرشتگان در آن انجمن مى نشينند.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله :المَجالِسُ ثلاثةٌ : غانِمٌ و سالِمٌ و شاحِبٌحديث ، فأمّا الغانمُ فالّذي يُذكَرُ اللّه ُ تعالى فيهِ، و أمّا السّالمُ فالسّاكِتُ ، و أمّا الشّاحِبُ فالّذي يَخوضُ في الباطلِ .حديث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مجلسها سه گونه است: سودمند، سالم، و پژمرده. مجلس سودمند مجلسى است كه در آن ذكر خدا شود، محفل سالم محفل خاموش است، و محفل پژمرده آن است كه در آن به باطل پرداخته شود.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :بر تو باد [شركت در ]مجالس ذكر.
نمایش منبع
لقمان عليه السلام :مجلسها را بنگر؛ اگر مردمانى را ديدى كه ذكر خداوند عزّ و جلّ مى گويند با آنان بنشين؛ چه ، اگر تو دانشمند باشى ، دانشت تو را سود مى بخشد و آنان بر دانش تو مى افزايند و اگر از علم بى بهره باشى آنان به تو دانش مى آموزند، شايد كه خدا بر آنان رحمت آورد و رحمت او شامل تو نيز بشود.
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت : ما را از آنان قرار ده كه به سبب ياد تو، از خواهشهاى نفسانى باز مانده اند و به واسطه روشناييهاى معرفت با انگيزه هاى خود بزرگ بينى مخالفت ورزيدند، و با ريختن آب توبه پرده هاى آتش شهوات را دريدند، و با زلال آب زندگى ظرفهاى جهل را شستند چندان كه رطوبت زبان ذاكران در مجالس پراكنده مى شود.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام :مردم سه گونه اند: سالم و سود برنده و به هلاكت افتاده. سالم آن كس است كه خاموش ماند، سود برنده ، آن است كه ذكر خدا گويد و به هلاكت افتاده، كسى است كه زبان به بدگويى از مردم گشايد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هرگاه باغى از باغهاى بهشت ديديد، در آن گردش كنيد. عرض شد: اى پيامبر خدا! باغ بهشت چيست؟ فرمود: مجالس مؤمنان.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :هرگاه عدّه اى در محفلى گرد آيند و در آن ذكر خدا و ياد ما نكنند، آن محفل در روز قيامت براى آنان مايه افسوس خواهد بود.
نمایش منبع
قرب الإسناد :امام صادق عليه السلام ـ به فضيل ـ فرمود : آيا با هم مى نشينيد و گفتگو مى كنيد؟ عرض كرد : آرى ، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. اى فضيل ! راه ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كه امر ما را زنده بدارد. اى فضيل! هر كس ذكر ما بگويد يا در حضور او ذكر ما شود و از چشمش به اندازه پر مگسى اشك درآيد خداوند گناهان او را مى بخشد اگر چه فزونتر از كف دريا باشد.
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام :هر كس در مجلسى كه ياد و نام ما در آن زنده نگه داشته مى شود بنشيند، در آن روزى كه دلها مى ميرند، دل او نمى ميرد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838