کتابخانه احادیث شیعه

موجبات رفتن به بهشت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امّت من بيشتر به سبب دو چيز وارد بهشت مى شوند : خدا پروايى و خوش خويى.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از عملى كه چيزى ميان آن و بهشت مانع نمى شود ـ فرمود : خشمگين مشو، چيزى از مردم مخواه، و براى مردم آن پسند كه براى خودت مى پسندى.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس با آنها خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند از هر درى كه بخواهد وارد بهشت مى شود: كسى كه خوش خو باشد، و در آشكار و نهان از خدا بترسد، و بحث و ستيزه را رها كند اگر چه حق با او باشد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به يزيد بن اسيد ـ فرمود : اى يزيد بن اسيد! آيا بهشت را دوست دارى؟ پس، آنچه براى خودت دوست دارى براى برادرت دوست بدار.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به مردى كه پرسيد: چه كنم تا به بهشت روم؟ ـ فرمود : مشكى نو خريدارى كن و با آن آنقدر مردم را آب بده تا آن را فرسوده و پاره كنى، پس، زمانى كه مشك پاره شد، به عمل بهشت دست يافته اى.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس به اندازه فاصله زمانى ميان دو دوشيدن شتر، جهاد در راه خدا نصيبش شود وارد بهشت مى گردد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :وارد بهشت نمى شود مگر نفس تسليم شده.
نمایش منبع
الأمالى للطوسى ـ به نقل از ابوذرّ ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا دوست دارى به بهشت روى؟ عرض كردم: آرى، پدرم فدايت باد. فرمود: پس، آرزو را كوتاه كن و مرگ را پيش چشم خود بدار و از خداوند چنان كه شايد و بايد شرم كن.
نمایش منبع
تنبيه الخواطر :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا همه شما دوست داريد به بهشت رويد؟ عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. فرمود: آرزو را كوتاه كنيد، مرگ را در مقابل ديدگان خود قرار دهيد و از خدا چنان كه بايد شرم داريد.
نمایش منبع
الزهد :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سوار بر شتر خود بود و قصد رفتن به يكى از جنگها را داشت، باديه نشينى بيامد و ركاب شتر آن حضرت را گرفت و عرض كرد: اى رسول خدا! به من كارى بياموز كه با انجام دادن آن به بهشت روم؟ حضرت فرمود: هر كارى كه دوست دارى مردم در حقّت بكنند، تو با آنها همان كن و هر كارى كه دوست ندارى نسبت به تو انجام دهند، تو نيز با آنان چنان مكن ؛ حالا بگذار شتر به راه افتد.
نمایش منبع
مجمع البيان :باديه نشينى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: اى پيامبر خدا! عملى به من بياموز تا با انجام آن به بهشت روم . فرمود : سؤالى كوتاه، امّا مهم پرسيدى. بنده آزاد كن و برده رها نما . باديه نشين پرسيد: مگر اين دو، يكى نيست؟ فرمود: نه؛ آزاد كردن بنده، آن است كه خودت به تنهايى بنده اى آزاد كنى و رها نمودن برده آن است كه در بهاى آزادى او هميارى كنى، به خويشاوندِ ستمگرت مهربانى و نيكى كن، اگر اين نشد، پس گرسنه اى را سير كن و تشنه اى را آب ده، و امر به معروف و نهى از منكر كن، اگر اين را هم نتوانستى، زبانت را جز از خير و خوبى فرو بند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :بهشت رفتن ارزان است و دوزخ رفتن گران.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :خداوند سبحان به سبب نيّت درست و نهادِ پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد، به بهشت مى برد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :هر كس شش خصلت در او جمع شود، هيچ مطلوبى از بهشت و هيچ گريزى از دوزخ را وا نگذاشته است : كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شيطان را بشناسد و نا فرمانى اش كند، و حق را بشناسد و پيروى اش نمايد، و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، و دنيا را بشناسد و دورش افكند، و آخرت را بشناسد و آن را بجويد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :به بهشت دست نمى يابد، مگر كسى كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام :ده چيز است كه هر كس با آنها خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند به بهشت درمى آيد: گواهى دادن به اين كه خدايى جز اللّه نيست، گواهى دادن به اين كه محمّد صلى الله عليه و آله فرستاده خداست، اقرار به آنچه از طرف خداوند عزّ و جلّ آمده است، بر پا داشتن نماز، پرداختن زكات، روزه ماه رمضان، رفتن به حج، دوستى با دوستان خدا و بيزارى از دشمنان خدا و دورى كردن از هر چيز مستى آور.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام :چهار چيز است كه هر كس داشته باشد، خداوند در بهشت براى او خانه اى مى سازد: هر كس يتيم را پناه دهد، به ناتوان رحم كند، با پدر و مادرش مهربان باشد و با خدمتكارش نرمى كند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :چهار كار است كه هر كس يكى از آنها را انجام دهد وارد بهشت مى شود: هر كس حيوان تشنه اى را آب دهد، يا شكم گرسنه اى را سير كند، يا بدن برهنه اى را بپوشاند، يا برده اسيرى را آزاد كند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :سه كار است كه هر كس يكى از آنها را انجام دهد خداوند بهشت را بر او واجب مى گرداند: انفاق كردن در تنگدستى، خوشرويى با همه عالَم، و انصاف داشتن.
نمایش منبع
مسيح عليه السلام ـ وقتى مردى از وى پرسيد: اى آموزگار خوبى! مرا به عملى راهنمايى كن كه به سبب آن به بهشت دست يابم ـ فرمود : در نهان و آشكارت از خدا بترس و به پدر و مادرت خوبى كن.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838