کتابخانه احادیث شیعه

فضيلت گمنامى و آثار آن

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند نيكوكاران بى نام و نشانِ خدا ترس را دوست دارد ؛ كسانى كه هرگاه غايب باشند كسى جويايشان نمى شود، و وقتى حضور دارند، كسى از آنان دعوت نمى كند و شناخته شده نيستند . دلهايشان چراغ هدايت است ، [و ]از هر تاريكى و ظلمتى خارج مى گردند .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : محبوبترين بندگان نزد خداوند متعال پرهيزگاران گمنامند ؛ همانان كه هرگاه غايب باشند كسى جويايشان نمى شود و وقتى حضور دارند نا شناخته اند . آنان پيشوايان هدايتند و چراغهاى دانش .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ بنده اى به فرمانروايى نزديك نشد، مگر آن كه از خداوند متعال دور گشت، و ثروتش فراوان نشد، مگر آن كه حسابش سخت گشت، و مريدانش زياد نشدند، مگر آن كه شيطانهايش افزون گشتند .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هان ! بهترين بندگان خدا كسى است كه با تقوى و پاك و گمنام باشد و بدترين بندگان خدا كسى است كه انگشت نما باشد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بنده تا زمانى كه جايگاهش دانسته نباشد، در خير و خوشى به سر مى برد ، اما همين كه جايگاهش شناخته شد، فتنه اى به سراغش آيد كه بر آن پايدارى نتواند ، مگر آن كس كه خداوند پايدارش بدارد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بسا يك لا قباىِ ژنده پوشى كه كسى به او اعتنا نمى كند، اما اگر خدا را سوگند دهد، خداوند سوگندش را بپذيرد [و دعا يا نفرينش را مستجاب كند] .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ساده پوش باش و خود را شهره مكن و خود را پنهان دار، تا ياد تو نكنند و زبانزد نشوى، و راز دار باش و خاموش تا سالم و در امان بمانى ـ سپس با دست خود به سينه اش اشاره كرد و ادامه داد ـ تا نيكان را شادمان كنى و نابكاران را ـ با دستش به عامّه (مخالفان) اشاره فرمود ـ به خشم آورى.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ساده پوش باش تا شهره نشوى و خودت را عَلَم نكن تا مشهور و شناخته شوى. سكوت و خاموشى گزين تا سالم مانى ، نيكان را شاد سازى و نابكاران را به خشم آورى .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ به كميل بن زياد ـ فرمود : آرام باش، و خود را شهره مساز ، خويش را پنهان دار تا ياد تو نكنند ، علم بياموز تا دانا شوى .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در توصيف آخر الزمان ـ فرمود : زمانى مى رسد كه هيچ كس در آن زمان نجات نمى يابد، مگر مؤمن حق پرستِ بى نام و نشان كه اگر حضور داشته باشد، كسى او را نمى شناسد و اگر غايب باشد، كسى به جستجويش نمى آيد. اين افراد چراغهاى هدايتند و نشانه هاى روشن براى شب روان .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : براستى كه آسايش در گمنامى است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دانسته هاى بسيار مايه رنج و محنت است و آميزش زياد با مردم موجب فتنه .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : اگر توانستيد ناشناخته بمانيد، چنين كنيد ؛ وقتى نزد خدا ستوده باشى نگران نباش كه مردم ستايشت نكنند و نگران نباش كه در نظرشان نكوهيده اى .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هركه خواهد نامش بلند شود، بايد گمنامى پيشه كند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : سـلامت چنـدان كمياب است كه راه جستن آن پوشيده و ناپيداست و اگر سلامت در چيزى باشد، تقريباً در گمنامى است .
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838