کتابخانه احادیث شیعه

خوشى دنيا، اندوه آخرت است

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فقر دو گونه است : فقر دنيا و فقر آخرت . فقرِ در دنيا توانگرى در آخرت است و توانگرى در دنيا فقرِ آخرت است و اين هلاكت باشد .
نمایش منبع
امام صادق از پدرانش عليهم السلام : وقتى براى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نوعى حلوا .حديث آوردند ، آن حضرت از خوردن آن امتناع كرد . عرض شد : خوردن آن را حرام ميدانيد؟ فرمود : نه ، امّا خوش ندارم نفْسم به آن اشتياق پيدا كند . سپس اين آيه را تلاوت فرمود : «در زندگى دنيايى از چيزهاى پاكيزه و خوش بهره مند شديد و از آنها برخوردار شديد . پس ، امروز به [سَزاى] آنكه در زمين بناحق سركشى مى نموديد و به سبب آنكه نافرمانى مى كرديد ، عذاب خفّت [آور ]كيفر مى يابيد» .
نمایش منبع
مجمع البيان ـ به نقل از عمر بن خطّاب ـ : از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اجازه ملاقات خواستم و خدمت آن حضرت ، كه در مشربه .حديث امّ ابراهيم بود، رسيدم . ديدم بر بوريايى دراز كشيده و قسمتى از بدنش روى خاك است و زير سرش بالشى پُر شده از ليف درخت خرما قرار دارد . سلام كردم و نشستم و عرض كردم : اى رسول خدا! تو پيامبر خدا و برگزيده و بهترين خلق اويى ، اما كسرا و قيصر [بايد] بر تختهاى زرّين و فرشهاى ديبا و حرير بنشينند؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : نعمتهاى آنها در همين سرا به آنان داده شده و زودا كه پايان پذيرد و نعمتهاى ما در آخرت به ما داده خواهد شد .
نمایش منبع
المناقب لابن شهر آشوب : پيامبر صلى الله عليه و آله فاطمه عليه السلام را ديد كه جامه اى دوخته شده از كرك شتر بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خود است. اشك از چشمان رسول خدا صلى الله عليه و آله جارى گشت و فرمود : دخترم! با [تحمّل ]تلخى دنيا به سوى شيرينى آخرت بشتاب . فاطمه عليها السلام عرض كرد : اى رسول خدا ! خدا را بر نعمتهايش مى ستاييم و بر داده هايش سپاس مى گوييم ؛ پس خداوند اين آيه را فرو فرستاد: «بزودى پروردگارت تو را عطا مى كند و خشنود مى شوى» .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هيچ كس در دنيا لذّتى نچشد جز آن كه در روز رستاخيز مايه اندوه او گردد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ثروت دنيا فقر آخرت است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هرچه در دنيا از دست دهى، غنيمتى براى توست .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : تلخى دنيا، شيرينى آخرت است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هركه از دنيا چيزى را بطلبد، بيش از آنچه خواسته از آخرت از دست دهد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هركه از دنيا چيزى به دست آورد، بيش از آنچه به دست آورده است، از آخرت از دست دهد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هرچه دنيا زياد شود، آخرت كم گردد، و هرچه دنيا كم شود، آخرت زياد گردد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : غنى ترينِ مردم در آخرت فقيرترين آنان در دنياست . و بهره مندترينِ مردم در آخرت، كم بهره ترين آنها در دنياست .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : ما دنيا را دوست داريم [اما ]اگر دنيا به ما داده نشود برايمان بهتر است از آن كه داده شود [زيرا] چيزى از دنيا به فرزند آدمى داده نشد ، مگر آن كه از بهره آخرت او كم گشت.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : آخرين پيامبرى كه وارد بهشت مى شود سليمان بن داوود عليه السلام است ؛ و اين بدان سبب است كه دنيا به او داده شد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : به هركه در اين دنيا بهره زيادى داده شود و به بهشت رود، بهره اش در بهشت به سبب برخوردارى اش در دنيا كمتر باشد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838