کتابخانه احادیث شیعه

تشويق به اعتدال در طلب روزى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا روح الامين در دلم چنين افكند كه هيچ كس نميرد تا روزى اش را به طور كامل دريافت كند ؛ پس، از خدا بترسيد و در طلب روزى آرام باشيد و دير رسيدن روزى شما را وادار نكند كه آن را از راه غير حلال بجوييد ؛ زيرا آنچه نزد خداست جز با طاعت او به دست نمى آيد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ به فرزند خود حسن عليه السلام ـ فرمود : فرزندم! به جاست كه نصيحت مرا درباره بى اعتنايى به دنيا گوش كنى، و از آن دل بركنى و از دنيا دورى كنى و اگر نصيحت مرا درباره آن نپذيرى، يقين بدان كه تو [در دنيا ]هرگز به آرزويت نمى رسى و از مرگ رهايى ندارى ؛ زيرا تو نيز همان راهى را مى روى كه ديگران پيش از تو رفتند ؛ پس در طلب [دنيا ]آرام باش و براى تحصيل روزى جانب اعتدال نگه دار ؛ زيرا اى بسا تلاشى كه به ناكامى انجامد، و هر جوينده اى يابنده نباشد و هركه راه اعتدال پويد نيازمند نشود .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از دنيا آنچه به تو رسد برگير و آنچه را به تو پشت كرده است رها كن ؛ و اگر چنين نمى كنى دست كم در طلب دنيا آرام باش .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دنيا [نوبتى است و ]دست به دست مى گردد ؛ پس، به آرامى تمام در طلب روزى، بهره خود را از آن بطلب .
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

مـَنْ عـَشِقَ شَيْئاً اَعْشى بَصَرَهُ وَ اَمْرَضَ قَلْبَهُ. فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحيحَةٍ وَ يَسْمَعُ بِاُذُنٍ غَيْرِ سَميعَةٍ؛

آن كس كه به چيزى عشق ورزد، آن عشق، چشم او را كور و قلبش را بيمار مى كند. چنين فردى با چشم ناسالم مى نگرد و با گوش ناشنوا مى شنود.

نهج البلاغه: خ 108، ص 330

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838