کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

خطبه هاى رسول خدا به هنگامروى آوردن ماه رمضان

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ هنگامى كه در آخرين روز ماه شعبان ، براى مردم خطبه اى ايراد كرد ـ فرمود : اى مردم! ماه بزرگى بر شما سايه افكنده است ، ماهى مبارك ؛ در اين ماه شبى هست كه عمل (عبادت) در آن از هزار ماه عمل(عبادت) بهتر است . . . اين ماهى است كه آغازش ، رحمت است و ميانش ، آمرزش و پايانش ، رهايى از آتش .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله براى ما خطبه اى ايراد كرد و فرمود : اى مردم! همانا ماه خدا ، با بركت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است . اين ماه نزد خدا ، بهترين ماه است و روزهايش بهترين
روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعت هايش بهترين ساعتها . در اين ماه شما به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و در زمره بهره مندان از كرامت خداوند قرار گرفته ايد . در اين ماه نفَسهاى شما تسبيح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذيرفته و دعايتان مستجاب . .
من برخاستم و عرض كردم : اى رسول خدا! بهترين عمل در اين ماه چيست؟ پيامبر فرمود : اى ابا الحسن! بهترين عمل در اين ماه ، خويشتندارى از حرامهاى خداوند عزّ و جلّ است .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : رسول خدا صلى الله عليه و آله در آخرين جمعه ماه شعبان براى مردم خطبه اى ايراد كرد . ابتدا حمد و ثناى الهى گفت و سپس فرمود : اى مردم! همانا ماهى بر سر شما سايه افكنده كه در آن شبى هست بهتر از هزار ماه ، و آن ماه رمضان است . خداوند روزه خود را در آن واجب كرده و يك شب نماز نافله را در اين ماه برابر با هفتاد شب نماز نافله در ديگر ماهها قرار داده است .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : رسول خدا صلى الله عليه و آله سه روز مانده از ماه شعبان ، به بلال دستور مى داد در ميان مردم جار بزند . پس مردم را جمع مى كرد و بر منبر مى رفت و حمد و ثناى خدا مى گفت و مى فرمود : اى مردم! همانا اين ماه به شما روى آورده و آن سروَر همه ماههاست . در آن شبى وجود دارد كه از هزار ماه بهتر است . در اين ماه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده مى شود . هر كه اين ماه را دريابد و آمرزيده نشود خداوند او را [از رحمت خود ]دور گرداند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838