کتابخانه احادیث شیعه

گوناگون

تحف العقول : از جمله وحى هاى خداوند متعال به موسى عليه السلام اين بود : هرگاه سائلى نزد تو آمد، او را گرامى دار ، بدين سان كه يا با روى و زبان خوش جوابش كن و يا اندك چيزى به او بده .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اجر سائلى كه حقّ خود را بخواهد ، همانند اجر آن كسى است كه به او صدقه [و حقّش را ]مى دهد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به سائل بنگريد ، اگر دلتان به حال او سوخت ، عطايش دهيد كه او راست مى گويد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دستها سه گونه اند : دست خداوند عزّ و جلّ كه دست برتر است، و دست بخشنده كه بعد از آن است، و دست سائل كه دست زيرين (گيرنده) است . پس ، بخشنده باش و خود را ناتوان و درمانده مساز .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : شهادت دادن كسى كه دست سؤال و گدايى دراز مى كند پذيرفته نيست .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از عطاى اندك شرم مكن ؛ زيرا محروم كردن اندكتر از آن است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : تا مى توانى دستِ برتر [دهنده ]داشته باش .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : سنگينى (دشوارى) نياز خواهى بيشتر از ارزش عطا است . بنا بر اين ، آنچه را كه عطا مى كنيد زياد مپنداريد ؛ زيرا كه آن، با سنگينى بار درخواست برابرى نمى كند .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : حقّ سائل آن است كه به اندازه نيازش به او عطا كنى .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ هنگامى كه ديد سائلى مى گريد ـ فرمود : اگر همه دنيا در دست اين مرد بود و از دستش مى رفت ، سزاوار نبود كه براى آن بگريد .
نمایش منبع
بحار الأنوار : امام باقر عليه السلام در روز عرفه هيچ سائلى را نوميد برنمى گرداند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : نياز خواهى انسان از انسان مصيبتى است ؛ اگر به سائل عطا كند، او كسى را مى ستايد كه نداده است [زيرا عطا كننده واقعى خداست و بايد او را ستود و سپاس گفت] و اگر نوميدش كند، از كسى نكوهش و بدگويى مى كند كه محرومش نكرده است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش درباره سائلى كه معلوم نيست راست مى گويد كه نيازمند است يا نه ـ فرمود : به هر كه نسبت به وى در دلت احساس دلسوزى كردى ، عطا كن .
نمایش منبع
حدیث روز

امام كاظم علیه السلام:

طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّه‏ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛

خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى ‏زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.

بحارالأنوار: ج 51، ص 151

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838