کتابخانه احادیث شیعه

مصارف صدقه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مسكين، نه آن گداى دوره گرد است و نه آن كسى كه يكى دو دانه خرما و يكى دو لقمه نان مى گيرد و مى رود ، بلكه مسكين آن نادارى است كه مناعت و عزت نفس دارد ، به طورى كه دست سؤال سوى مردم دراز نمى كند و كسى به تهيدستى او پى نمى برد تا به وى صدقه دهد .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الباقرُ و الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام ـ في قولِهِ تعالى : «لِلسائلِ و المَحرومِ» .حديث ـ : المَحرومُ الرجُلُ الذي ليسَ بعَقلِهِ بَأسٌ و لم يُبسَطْ لَهُ في الرِّزقِ و هُو مُحارَفٌ .حديث
امام باقر و امام صادق عليهما السلام ـ درباره آيه: «براى سائل و محروم» ـ فرمودند : مردى است كه عقلش عيبى ندارد، اما [هرچه كار مى كند و زحمت مى كِشد ]گشايشى در رزق و روزىِ او حاصل نمى شود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ نيز درباره همين آيه ـ فرمود : محروم شخص بى بخت و روزى اى است كه در خريد و فروش، چيزى نصيبش نمى شود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد كه آيا به گداهايى كه درِ خانه ها را مى زنند ، مى توان صدقه داد يا بايد از اين كار خوددارى كند و آن را به خويشاوندان [مستمندش ]بدهد؟ ـ فرمود : به آنها ندهد ، بلكه براى خويشاوندان مستمندش بفرستد كه اين كار اجرش بيشتر است .
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به نامه كسى كه از آن حضرت درباره كمك به گداهاى سر راه نشين پرسيده بود ـ نوشت : هركه به ناصبى (دشمن اهل بيت) صدقه دهد، آن صدقه برايش گناه است نه ثواب ، اما اگر به كسى كه از مذهب و عقيده او خبر ندارى، صدقه بدهى ، بهتر و ثوابش بيشتر است . از اين گذشته، هر كس كه دلت به حالش سوخت و رحمت به او برانگيخته شد و آگاه شدن از مذهب و عقيده اش هم ممكن نشد، صدقه دادن به او اشكالى ندارد ، ان شاء اللّه .
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838