کتابخانه احادیث شیعه

آنچه مصيبتها را آسان مى كند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه از دنيا دل بركند ، مصيبتها بر او آسان گردد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه برايش مصيبتى بزرگ پيش آيد ، مصيبت در گذشت مرا ياد كند ؛ در اين صورت مصيبتش بر وى آسان خواهد شد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به هر كه مصيبتى رسد ، مصيبت [درگذشت] مرا به ياد آورد ؛ زيرا كه آن بزرگترين مصيبت است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : مردن و روزِ بيرون آمدنتان از گورها و ايستادنتان در پيشگاه خداوند عزّ و جلّ را بسيار ياد كنيد تا مصيبتها بر شما آسان شود .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : هر كس نسبت به دنيا بى رغبتى ورزد ، مصيبتهاى دنيا بر او آسان گردد و آنها را ناخوش ندارد .
نمایش منبع
الإختصاص : امام زين العابدين عليه السلام : بيچاره آدميزاد! هر روز با سه مصيبت رو به روست و [حتّى ]از يكى از آنها هم عبرت نمى گيرد و اگر عبرت مى گرفت ، مصيبتها و كار دنيا بر وى آسان مى گشت : مصيبت اوّل ، كم شدن يك روز از عمر اوست ، در صورتى كه اگر از مال و دارايى او چيزى كم شود اندوهگين مى شود ، حال آن كه دِرهم جبران مى شود ، اما عُمرِ رفته را هيچ چيز برنمى گرداند . مصيبت دوم ، اين است كه روزيش را كامل به دست مى آورد ؛ اگر حلال باشد نسبت به آن حسابرسى مى شود و اگر حرام باشد كيفر مى بيند . مصيبت سوم بزرگتر است . عرض شد : آن چيست؟ فرمود : هر روزى را كه شب مى كند ، يك مرحله به آخرت نزديك مى شود و نمى داند كه به بهشت نزديك شده يا به دوزخ؟!
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ هنگام مصيبت ـ فرمود : خداى را سپاس كه مصيبت مرا در دينم قرار نداد ، خداى را سپاس كه اگر مى خواست مصيبتم از اين هم بزرگتر مى شد ، خداى را بر امرى سپاس كه او خواست بشود و شد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هرگاه مصيبتى به تو رسيد ، مصيبت رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله را به ياد آر ؛ زيرا مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت [رحلت] رسول خدا صلى الله عليه و آله به خود نديده اند و هيچگاه هم چنان مصيبتى نخواهند ديد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838