کتابخانه احادیث شیعه

تصميم

امام على عليه السلام : امّا خداوند سبحان فرستادگان خود را در تصميماتشان نيرومند قرار داد و در ظاهر، ناتوان و فقير گردانيد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود : برپا دارنده كار و فرمان تو بود و شتابنده در تحصيل رضايت تو، بى آن كه از پيشروى بترسد و عقب بنشيند و در عزم و تصميمش سستى نشان دهد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در وصف فرشتگان ـ فرمود : سستىِ ناشى از غفلتها بر تصميم آنها به كوشش [در عبادت ]چيره نگردد و تيرهاى خدعه آلود شهوتها و خواهشهاى نفسانى، همّتهاى آنان را آماج خود قرار ندهد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بيمارىِ سستىِ دلِ خود را با تصميم قوى درمان كن و خوابِ غفلتِ ديده بصيرتت را با بيدارى.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : عزم و تصميم [براى رسيدن به كمالات و مقامات عالى] با سور چرانى (راحت طلبى) سازگار نيست. چه بسيار خوابهاى شبانگاهى كه تصميمات روز را بر هم زده و چه بسيار تاريكيهايى كه ياد همّتهاى بلند را از خاطره ها زدوده است!
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هر كه تصميمش بد باشد، تيرش به خود او بر گردد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : به كارى كه درستى آن برايت روشن نيست، تصميم مگير.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ريشه تصميم، دورانديشى [يا قاطعيت] است و ميوه آن، كاميابى.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : با تصميم، به جنگ سستى برويد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : تصميم، بستگى به اندازه انديشه دارد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ستايش خدايى را كه شريعت اسلام را پديد آورد و دسترسى به آبشخورهاى آن را براى وارد شوندگانش آسان گردانيد و پايه هاى آن را در برابر چيره جويانِ بر آن، استوار ساخت و آن را براى كسى كه بدان بپيوندند جايگاهى امن قرار داد··· و براى جوياىِ نشانِ [راه حق و رستگارى] نشانه و براى افراد مصمّم مايه بينش.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در برحذر داشتن از شيطان ـ فرمود : پس خشم و جدّيت خود را عليه او به كار گيريد .حديث ··· سواران خود را بر ضدّ شما فراخواند و با پيادگانش قصد راه شما را نمود [تا از راه راست منحرفتان سازد]، در هر نقطه اى شما را شكار مى كنند و سر انگشتانتان را قطع مى كنند، با هيچ حيله و با هيچ عزمى نمى توانيد [ضربات و گزندهاى] آنان را از خود دفع سازيد؛ اين همه در حالى است كه شما در محاصره انبوهى از عوامل ذلّت آور هستيد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در وصف آدم عليه السلام ـ فرمود : سپس، خداوند سبحان آدم را در سرايى جاى داد و وسايل زندگيش را در آن جا فراوان ساخت و جايگاهش را امن كرد و او را از ابليس و دشمنى او برحذر داشت. اما دشمن او، كه به زندگى آدم در سراى جاويدان و همدميش با نيكان رشك مى بُرد، او را فريفت. پس [آدم]، يقين را به شك فروخت و تصميم را به سستى و ضعف.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : چه مَثَلهاى درست و اندرزهاى شفابخشى! البته اگر به دلهاى پاك و گوشهاى شنوا و انديشه هاى مصمّم و خردهاى استوار و دورانديش برسند!
نمایش منبع
كشف الغمّه: امام زين العابدين عليه السلام هر گاه آيه «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا بترسيد و با راستگويان همراه باشيد» را تلاوت مى كرد، مى گفت: بار خدايا! مرا به بالاترين درجات اين دعوت بالا ببر و با عطا كردن تصميمى استوار، ياريم كن.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در دعا ـ گفت : دانسته ام كه برترين ره توشه مسافرِ كوى تو، عزم استوار و خلوص نيّت است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838