کتابخانه احادیث شیعه

پرهيز از دغلكارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به گندم فروشى ـ فرمود : اى گندم فروش! آيا زير اين هم مانند روى آن است؟ هر كه با مسلمانان دغلكارى كند، از آنها نيست.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه به مسلمانى غشّ روا دارد يا به او زيان رساند يا به او نيرنگ زند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس در خريدن يا فروختن با مسلمانى دغلكارى كند، از ما نيست و روز قيامت با يهود محشور مى شود؛ زيرا يهود دغلكارترين مردم نسبت به مسلمانان هستند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه با مسلمانى دغلكارى كند.
نمایش منبع
سنن أبى داوود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر مردى گذشت كه گندم مى فروخت، پرسيد : چند مى فروشى؟ آن مرد قيمت را به حضرت گفت. به پيامبر وحى شد كه دستت را داخل ظرف گندم فرو ببر. حضرت دست خود را در آن فرو برد و دستش مرطوب شد. آنگاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : از ما نيست كسى كه تقلّب كند.
نمایش منبع
الترغيب و الترهيب : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر تلّى از گندم گذشت. دستش را داخل آن فرو برد و انگشتانش به رطوبتى خورد. فرمود : اين چيست، اى فروشنده؟ عرض كرد : اى پيامبر خدا! باران به آن خورده است. حضرت فرمود : چرا آن قسمت را رو قرار ندادى تا مردم ببينند؟ هر كه با ما تقلّب كند از ما نيست.
نمایش منبع
كنز العمّال : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مردى كه گندم مرغوب و نا مرغوبى را با هم مخلوط كرده بود و مى فروخت فرمود : چرا اين كار را كرده اى؟ عرض كرد : مى خواستم [جنس نا مرغوب] به فروش برسد. پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : آنها را از هم جدا كن. در دين ما دغلكارى جايى ندارد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : مؤمن برادر خود را نمى فريبد، به او خيانت نمى كند، او را تنها نمى گذارد و او را متّهم نمى سازد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از نشانه هاى بدبختى، دغلكارى با دوست است.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : پيامبر صلى الله عليه و آله در بازار مدينه از كنار بار گندمى عبور كرد. به صاحب آن فرمود: مى بينم گندم خوب و مرغوبى دارى. و از قيمت آن پرسيد. پس، خداوند عزّ و جلّ به آن حضرت وحى فرمود كه دستت را داخل ظرف فرو بَر. پيامبر صلى الله عليه و آله اين كار را كرد و گندمِ نا مرغوبى بيرون آورد. پس، به صاحب آن فرمود: مى بينم كه با مسلمانان غلّ و غش مى كنى .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : از ما نيست كسى كه با ما دغلكارى كند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838