کتابخانه احادیث شیعه

نكوهش غيرت ورزى و تعصّب بى جا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غيرتى هست كه خدا دوست دارد و غيرتى هست كه دوست ندارد. غيرتى كه آن را دوست دارد غيرت ورزى هنگام شكّ است و غيرتى كه دوست ندارد، غيرت نشان دادن در جايى است كه شكّى در بين نباشد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزند خود حسن عليه السلام ـ فرمود : از غيرت نابجا [نسبت به زنان ]بپرهيز كه آن، زن سالم را به بيمارى مى كشاند و پاكدامن را به بدگمانى (انديشه گنهكارى)، بلكه درباره آنان محكم كارى كن. آن گاه اگر عيبى ديدى در مجازات كوچك و بزرگ درنگ مكن.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : غيرتِ مرد [از ]ايمان است و غيرت ورزى زن ستم و تجاوز.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : غيرت زن كفر است و غيرت مرد ، ايمان.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : غيرت زنان [از]حسادت است و حسادت ريشه كفر است. زنان هرگاه غيرت و رشك ورزند خشم گيرند و چون خشم گيرند به كفر گرايند، مگر زنان مسلمان.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : در حلال، غيرت و تعصّب نيست··· .
نمایش منبع
الكافى : مردى در حضور امام صادق عليه السلام از زن خود سخن به ميان آورد و از او تعريف كرد. حضرت به او فرمود : آيا [تا به حال ]غيرت [و حسادت] او را تحريك كرده اى؟ عرض كرد : نه. فرمود : غيرتش را تحريك كن. آن مرد رشك همسر خود را برانگيخت، امّا زن پايدارى نشان داد. مرد به امام صادق عليه السلام عرض كرد : غيرتش را تحريك كردم، اما شكيبايى به خرج داد. حضرت فرمود : پس او همان گونه است كه تو مى گويى.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838