کتابخانه احادیث شیعه

مجسّمه و نقّاشى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل نزد من آمد و گفت: اى محمّد! پروردگارت از مجسّمه ها نهى مى كند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ـ به على عليه السلام هنگامى او را به مدينه فرستاد ـ فرمود : هر تصويرى را كه ديدى از بين بِبَر.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سخت ترين عذاب را در روز قيامت، صورتگران دارند .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در دنيا تصويرى نقّاشى كند، روز قيامت مكلّف مى شود كه در آن جان بدمد و نمى تواند بدمد.
نمایش منبع
صحيح مسلم ـ به نقل از عايشه ـ : من پرده نقش و نگار دارى آويخته بودم كه پيامبر صلى الله عليه و آله وارد شد. حضرت آن را به كنارى انداخت و من از آن دو بالش درست كردم.
نمایش منبع
صحيح مسلم ـ به نقل از عايشه ـ : پرده اى داشتيم كه در آن عكس پرنده اى بود و هرگاه كسى وارد [اتاق ]مى شد، اول با آن رو به رو مى شد. رسول خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود: اين پرده را عوض كن؛ زيرا هرگاه وارد مى شوم و آن را مى بينم به ياد دنيا مى افتم.
نمایش منبع
صحيح مسلم ـ به نقل از مسلم بن صُبيح ـ : با مسروق در اتاقى بوديم كه در آن تمثال هاى مريم بود . مسروق گفت: اين تمثال هاى كسرا است . گفتم: نه، تمثالهاى مريم است . مسروق گفت: از عبد اللّه بن مسعود شنيدم كه مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سخت ترين عذاب را در روز قيامت صورتگران دارند .
نمایش منبع
صحيح مسلم : مردى نزد ابن عباس آمد و گفت: من مردى صورتگرم كه اين صورت ها را پديد مى آورم. در باب آنها به من فتوا ده. ابن عباس به او گفت: به من نزديك شو. او نزديكش شد. ابن عباس گفت: نزديكتر آى. او نزديكتر رفت تا جايى كه دستش را روى سر او گذاشت و گفت: آنچه را از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده ام به تو خبر مى دهم. شنيدم رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد: هر صورتگرى در آتش است و به هر تصويرى كه كشيده جانى داده مى شود و آن تصوير او را در دوزخ شكنجه مى دهد. ابن عباس گفت: اگر ناچار به انجام اين كار هستى، درخت و موجودات بى جان را نقّاشى كن.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود : و بر دَرِ اتاقش پرده اى با نقش و نگار آويزان بود. پس به يكى از همسران خود فرمود: اى زن! اين پرده را از جلو چشم من دور كن؛ زيرا وقتى چشمم به آن مى افتد به ياد دنيا و زيورهاى آن مى افتم. آرى، رسول خدا قلباً از دنيا روى گرداند و ياد آن را در وجود خود ميراند و دوست مى داشت كه زيور دنيا را از پيش چشم خود دور كند.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از تمثال هايى كه در خانه هايشان است ـ فرمود : اين تمثال ها مخصوص زن ها يا اتاق هاى زن هاست.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر كه تصويرى بكشد روز قيامت مجبورش مى كنند كه در آن روح بدمد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال محمّد بن مسلم از تمثال درخت و خورشيد و ماه ـ فرمود : مادام كه موجود جاندارى نباشد [كشيدن تصوير آن ]اشكالى ندارد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «يعملون له ما يشاء من تماثيل···» ـ : به خدا قسم آنها، تمثال مرد و زن نبود، بلكه تمثال درخت و امثال آن بود.
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از على بن ابى حمزه از ابى بصير از امام صادق عليه السلام ـ : رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: جبرئيل نزد من آمد و گفت: اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و از آذين بستن خانه ها نهى مى فرمايد
به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آذين بستن خانه ها چيست؟ فرمود: تصاوير مجسّمه ها.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838