کتابخانه احادیث شیعه

زنده كردن از طريق هدايت

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ في قولهِ تعالى : «و مَنْ أَحياها فَكَأنَّما أحيا النّاسَ جَميعا» ـ : لم يَقتُلْها .حديث ، أو أنجاها مِن غَرَقٍ أو حَرْقٍ ، أو أعظَمُ مِن ذلكَ كُلِّهِ يُخرِجُها مِن ضَلالَةٍ إلى هُدى .حديث
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه «و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است» ـ فرمود : يعنى او را نكشد .حديث و يا از غرق شدن يا سوختن نجاتش دهد و يا از همه اينها بالاتر، او را از گمراهى به هدايت كشاند.
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از ابو بصير ـ : از امام باقر عليه السلام درباره آيه «و هر كس ، كسى را زنده كند···» پرسيدم، فرمود: يعنى كسى كه ديگرى را از كفر به ايمان در آورد.
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از فضيل بن يسار ـ : از امام باقر عليه السلام درباره آيه « و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است » سؤال كردم، حضرت فرمود : يعنى از سوختن و غرق شدن نجات بخشد. عرض كردم: كسى كه ديگرى را از گمراهى به راه راست در آورد چه؟ فرمود: اين مصداق بزرگتر (عاليتر) آيه است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از همين آيه ـ فرمود : يعنى كسى كه ديگرى را از گمراهى به راه راست درآورد، مانند اين است كه او را زنده كرده است و كسى كه ديگرى را از راه راست به گمراهى كشاند، او را كشته است.
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از حمران ـ : از امام صادق عليه السلام درباره آيه « و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است » سؤال كردم حضرت فرمود : يعنى او را از سوختن يا غرق شدن نجات دهد. حضرت سپس سكوت كرد و بعد فرمود: تأويل بزرگترِ آن، اين است كه كسى را [به راه راست] دعوت كند و او دعوتش را بپذيرد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838